Show simple item record

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorLiljamo, Riina
dc.contributor.authorPöyliö, Laura
dc.date.accessioned2016-05-04T08:34:12Z
dc.date.available2016-05-04T08:34:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1532596
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49639
dc.description.abstractTutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ahdistus ja tylsistyminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita oppilaat ilmaisivat erityisopetuksen oppitunneilla. Lisäksi tutkittiin, miten opettajat vastasivat oppilaiden tunneilmaisuihin ja millaisiksi tunneilmaisujen funktiot rakentuivat luokkahuonevuorovaikutuksessa. Tutkimusaineistona olivat videotallenteet 18 matematiikan oppitunnilta. Analyysi aloitettiin sisällönanalyyttisesti poimimalla aineistosta oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja ryhmittelemällä ne niiden piirteiden mukaisesti neljään eri ryhmään: osaamattomuuden ilmaisuihin, ahdistuksen ja epäonnistumisen pelon ilmaisuihin, motivaation puutteen ja jaksamattomuuden ilmaisuihin sekä tahdon ilmaisuihin. Löydetyt tunneilmaisut analysoitiin edelleen keskustelunanalyyttisesti, jolloin ne luokiteltiin niiden funktioiden mukaan. Tunneilmaisujen funktioiksi muodostuivat avun pyytäminen, valittaminen, vastustaminen, ymmärryksen hakeminen ja epäonnistumisen välttäminen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajan tulkinnalla ja responssilla on vaikutusta siihen, millaisiksi oppilaiden tunneilmaisujen funktiot rakentuvat. Yleisimmin tunneilmaisujen funktioksi rakentui avun pyytäminen. Tämä voi johtua koulun institutionaalisesta tehtävästä, jonka vuoksi opettaja keskittyi opettamaan oppilaita ja tulkitsi monet oppilaiden tunneilmaisut avunpyynnöiksi. Jatkossa olisi tärkeää tutkia sitä, miten oppilaat kokevat opettajien responssit ja minkälainen vaikutus opettajan responssilla on oppilaan oppimiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkielteinen tunneilmaisu
dc.subject.otherresponssi
dc.subject.othermatematiikka
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otherluokkahuonevuorovaikutus
dc.subject.otherkeskustelunanalyysi
dc.title"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
dc.title.alternativeOppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605042421
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-04T08:34:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoilmaisu
dc.subject.ysonegatiivisuus
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record