Kultur der deutschsprachigen Länder in finnischen Lehrbüchern : Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen zwei DaF-Lehrbüchern des gymnasialen Niveaus B2
Tekijät
Päivämäärä
2016Kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa, sillä kieli ja kulttuuri ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Kulttuuritietous on olennainen osa kulttuurienvälistä viestintää ja yhteisymmärrystä, joten on tärkeää, että kielenoppija oppii tuntemaan myös kohdekielisen alueen kulttuuria.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan saksankielisten maiden kulttuuria kahdessa suomalaisessa lukion B2-tason saksan kielen oppikirjassa. Vuoden 2003 lukion opetussuunnitelman mukaan B2-tason saksan kielen viides kurssi keskittyy saksankielisten maiden kulttuuriin, joten tässä tutkielmassa tarkastellaan viidennen kurssin oppikirjoja. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kulttuuriteemoja kirjoissa tulee esiin sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä niiden välillä on.
Tutkimuksessa selvisi, että oppikirjojen kulttuuriteemat olivat osittain samoja, mutta joitakin teemoja käsiteltiin vain toisessa oppikirjassa. Oppikirjojen välillä oli myös eroavaisuuksia siinä, kuinka syvällisesti teemoja käsiteltiin. Kummassakin kirjassa käsiteltiin kuitenkin monipuolisesti erilaisia kulttuuriteemoja, ja myös monikulttuurisuus otettiin huomioon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
Poikolainen, Verna (2024)Kieli on sidoksissa kulttuuriin, joten kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kulttuuriteemoja suomalaisessa ja ranskalaisessa saksan kielen oppikirjassa. ... -
"Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche
Pynnönen, Johanna (2012)Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai ... -
Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Rentola, Sara-Miina (2017)Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ... -
Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
Hämäläinen, Laura (2017)Ääntäminen on olennainen osa kielitaitoa, sillä se vaikuttaa huomattavasti kommunikoinnin sujuvuuteen. Kieltenopetuksessa ääntäminen jää kuitenkin usein muiden kielen osa-alueiden varjoon. Ääntämisen opettamiseen vaikuttavat ... -
Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern
Kääriäinen, Emmi (2017)Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.