Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti
TIIVISTELMÄ
Solla, Heli. 2016. Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Aikuiskasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua.
Tämän tutkimuksen aiheena on kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Tutkimuksen tavoitteena on esitellä kansalaisopistojen opettajien ammatillista identiteettiä keskittyen identiteetin kuvailuun ajallisella jatkumolla ja sen muodostumisen kannalta merkittäviin tekijöihin. Tutkimusaihe on tärkeä, koska kansalaisopettajien ammatillista identiteettiä on tutkittu melko vähän.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, ja tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää kansalaisopistoissa työskentelevää opettajaa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin narratiivista tutkimusotetta tuoden esille haastateltavien omat kertomukset ja kokemukset.
Tutkimustulosten perusteella kansalaisopiston opettajien identiteetti rakentuu ensisijassa asiantuntijuuden, opetettavan aineen ja sosiaalisten taitojen varaan. Sosiaalisia taitoja tarvitaan erityisesti opiskelijoiden ja opetusryhmien kanssa toimiessa, ei niinkään työtovereiden kanssa. Perinteisesti työyhteisöllä on merkitystä ammatillisen identiteetin muokkautumisessa ja neuvotteluissa, mutta tässä tutkimuksessa se ei osoittautunut merkittäväksi ammatillista identiteettiä muovaavaksi tekijäksi. Työhön liittyvän määräaikaisuuden ja epävarmuuden voidaan nähdä estävän perinteisen vahvan ammatillisen identiteetin, mutta toisaalta se luo edellytyksiä yrittäjämäiselle yleisiä työelämätaitoja edistävälle uudenlaiselle ammatilliselle identiteetille. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kansalaisopistojen henkilöstön ja vapaan sivistystyön kehitystehtävissä.
Hakusanat: kansalaisopistot, opettajat, opettajuus, ammatillinen identiteetti, narratiivinen tutkimus
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luova kirjoittaminen voi tukea ammatillista kehittymistä
Martin, Anne (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022) -
‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher
Ennser-Kananen, Johanna; Ruohotie-Lyhty, Maria (Routledge, Taylor & Francis Group, 2023)This qualitative study examines one migrant teacher’s identity positions in the context of a peer mentoring group setting in Finland. Combining theories of legitimacy and teacher narratives, this study asked which positions ... -
Opettajan kertova mieli : merkitykselliset kokemukset ja opettajaidentiteetin kehittyminen pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoissa
Sundberg, Reetta (2024)Tarinat opettajan uran varrelta välittävät kiinnostavaa tietoa niin luokkahuonearjesta, oppimisesta sekä kasvatuksesta, mutta myös laajemmin yhteiskunnasta ja sen jatkuvasta muutoksesta. Opettajien tarinat ovat vahvasti ... -
Teaching is a Story Whose First Pages Matters : Four Type Narratives From The Beginning of a Teaching Career
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (KURA Education & Publishing, 2022)From a broad perspective, the entire time spent in teacher training can be characterized as a period of professional growth. Specific professional growth and development are realized when the students enter the advanced ... -
Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin: opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien omaelämäkertojen valossa
Säntti, Janne (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2007)Tutkimuksen aineistona ovat opettajien kirjalliset omaelämäkerrat. Vaikka osa opettajista onkin syntynyt ennen toista maailmansotaa, ulottuu tutkimuksen ajallinen kaari sotienjälkeisestä Suomesta kirjoitushetkellä vallinneeseen ...