Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRönkä, Anna
dc.contributor.authorSolla, Heli
dc.date.accessioned2016-04-24T17:44:17Z
dc.date.available2016-04-24T17:44:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1526166
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49526
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Solla, Heli. 2016. Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Aikuiskasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua. Tämän tutkimuksen aiheena on kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Tutkimuksen tavoitteena on esitellä kansalaisopistojen opettajien ammatillista identiteettiä keskittyen identiteetin kuvailuun ajallisella jatkumolla ja sen muodostumisen kannalta merkittäviin tekijöihin. Tutkimusaihe on tärkeä, koska kansalaisopettajien ammatillista identiteettiä on tutkittu melko vähän. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, ja tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää kansalaisopistoissa työskentelevää opettajaa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin narratiivista tutkimusotetta tuoden esille haastateltavien omat kertomukset ja kokemukset. Tutkimustulosten perusteella kansalaisopiston opettajien identiteetti rakentuu ensisijassa asiantuntijuuden, opetettavan aineen ja sosiaalisten taitojen varaan. Sosiaalisia taitoja tarvitaan erityisesti opiskelijoiden ja opetusryhmien kanssa toimiessa, ei niinkään työtovereiden kanssa. Perinteisesti työyhteisöllä on merkitystä ammatillisen identiteetin muokkautumisessa ja neuvotteluissa, mutta tässä tutkimuksessa se ei osoittautunut merkittäväksi ammatillista identiteettiä muovaavaksi tekijäksi. Työhön liittyvän määräaikaisuuden ja epävarmuuden voidaan nähdä estävän perinteisen vahvan ammatillisen identiteetin, mutta toisaalta se luo edellytyksiä yrittäjämäiselle yleisiä työelämätaitoja edistävälle uudenlaiselle ammatilliselle identiteetille. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kansalaisopistojen henkilöstön ja vapaan sivistystyön kehitystehtävissä. Hakusanat: kansalaisopistot, opettajat, opettajuus, ammatillinen identiteetti, narratiivinen tutkimusfi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (76 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkansalaisopistot
dc.subject.otheropettajat
dc.subject.otheropettajuus
dc.subject.otherammatillinen identiteetti
dc.subject.othernarratiivinen tutkimus
dc.titleKansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604242301
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.subject.methodNarratiivinen tutkimus
dc.date.updated2016-04-24T17:44:17Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokansalaisopistot
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot