dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Laine, Eija | |
dc.date.accessioned | 2016-04-18T17:58:33Z | |
dc.date.available | 2016-04-18T17:58:33Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1525891 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49364 | |
dc.description.abstract | Laine, Eija. 2016. Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemuksia joukkoon kuulumisen tunteesta kahdessa erilaisessa koulukontekstissa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 88 s.
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten erityistä tukea tarvitseva oppilas kokee joukkoon kuulumisen tunnetta kahdessa erilaisessa koulukontekstissa, ja miten koulun toimintakulttuuri on yhteydessä erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemaan joukkoon kuulumisen tunteeseen. Joukkoon kuuluminen on inhimillinen tarve. Joukkoon kuulumisen tunne on henkilökohtainen ja yksilöllinen kokemus siitä, että on arvostettu ja merkityksellinen yhteisölleen.
Tämä laadullinen tutkimus on lähestymistavaltaan fenomenologinen, ja perinteeltään hermeneuttinen. Analysoitu aineisto koostuu erityistä tukea tarvitsevan oppilaan, vanhempien ja opettajien haastatteluista. Haastattelujen analysoinnissa käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemus joukkoon kuulumisen tunteesta poikkesi toisistaan kahdessa eri koulussa. Oppilas koki joukkoon kuulumisen tunnetta koulussa, jossa oli erilaisuutta hyväksyvä ilmapiiri. Koulun toimintakulttuurilla havaittiin olevan yhteyttä erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemaan joukkoon kuulumisen tunteeseen. Koulun toimintakulttuuri, joka auttaa erityistä tukea tarvitsevaa oppilasta liittymään koulu- ja luokkayhteisöön ja edistää joukkoon kuulumisen tunnetta, parantaa sekä yksilön että koko yhteisön hyvinvointia. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (88 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | joukkoon kuulumisen tunne | |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.subject.other | sosiaalinen osallisuus | |
dc.subject.other | toimintakulttuuri | |
dc.title | Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemuksia joukkoon kuulumisen tunteesta kahdessa erilaisessa koulukontekstissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604182238 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-04-18T17:58:33Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | toimintakulttuuri | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |