dc.contributor.advisor | Viiri, Jouni | |
dc.contributor.author | Karttu, Seitamaija | |
dc.date.accessioned | 2016-03-30T11:01:27Z | |
dc.date.available | 2016-03-30T11:01:27Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1525142 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49218 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tutkittiin oppilaiden vaikeuksia mekaniikan graafien tuottamisessa ja
tulkitsemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin eräästä suomalaisesta lukiosta yhden fysiikan
kurssin ajalta. Aineisto koostuu yhdeksästä eri testistä, joiden tehtävät on mukailtu
aikaisemmista tutkimuksista ja joissa oppilaiden täytyi sekä tuottaa että tulkita graafeja.
Oppilaat tekivät jokaisen testin erikseen kurssin aikana heti aiheen läpikäymisen jälkeen.
Aineisto analysoitiin käyttämällä aikaisempien tutkimusten pohjalta kehitettyä ja tätä
tutkimusta varten mukautettua koodausmanuaalia.
Analyysissä keskityttiin oppilaiden tekemien virheiden havaitsemiseen ja tulkintaan, sekä
oppilaiden sanallisten vastausten läpikäymiseen. Oppilaiden tekemät virheet olivat
samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa havaitut virheet. Vaikeuksia oli
seitsemässä eri kategoriassa: muuttujien erottamisessa toisistaan, nopeuden,
kiihtyvyyden ja voiman käsitteellisessä ymmärtämisessä, kuvaajien yhdistämisessä,
tapahtumien tulkitsemisessa kuvaajista sekä kulmakertoimen tulkitsemisessa. Oppilailla
esiintyi eniten kiihtyvyyteen liittyviä ongelmia. Sanallisista vastauksista saatiin
syventävää tietoa oppilaiden ajattelusta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (38 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | fysiikan opettaminen | |
dc.subject.other | graafit | |
dc.subject.other | graafien tuottaminen | |
dc.subject.other | graafien tulkitseminen | |
dc.subject.other | mekaniikka | |
dc.subject.other | lukio | |
dc.title | Tutkimus oppilaiden vaikeuksista graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa yhden fysiikan lukiokurssin aikana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603301964 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Fysiikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Physics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Fysiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physics | en |
dc.date.updated | 2016-03-30T11:01:28Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4021 | |
dc.subject.yso | fysiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | graafit | |
dc.subject.yso | mekaniikka | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |