Opiskelijan huomion kiinnittyminen simulaation aikana fysiikan oppitunnilla : silmänliiketutkimus autenttisessa ympäristössä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opiskelijan huomion kohdetta lukion fysiikan
tunnilla. Tutkimuksessa selvitettiin, vastaako opiskelijan visuaalinen huomio
opettajan antamia vihjeitä, kun opettaja opettaa luokassa yhteisesti simulaation
avulla. Aineiston kerääminen toteutettiin Tobii Pro Glasses 2 -katseenseurantalaseilla
ja SRI-haastattelun avulla ja datan analysointiin käytettiin Microsoft Excel -ohjelmistoa.
Luotettavuuden arviointiin käytettiin vertauskoodausta.
Tutkimustuloksena oli, että opiskelija seuraa opettajan antamia vihjeitä suurimman
osan simulaatio-opetuksen ajasta. Opiskelija katsoi 60 % ajasta sinne, minne
opettaja haluaa opiskelijoiden katsovan ja 41 % ajasta opetettavan asian kannalta
tärkeimpiä kohtia simulaatiosta. Selkeät kysymykset, esineiden liikuttaminen, työkalujen
käyttäminen simulaatiossa, simulaation kuvan kohdistaminen ja osoittaminen
kohdistivat opiskelijan huomion. Katse siirtyi pois halutusta kohteesta, kun jollain
toisella opiskelijalla oli puheenvuoro tai kun selkeää tehtävää ei ollut. Haastatteluista
saatu aineisto tuki analysoinnissa tehtyjä havaintoja.
Tulokset osoittavat, että osoittaminen ja kysymysten esittäminen ohjaavat opiskelijan
huomiota. Täten opettajakoulutuksessa voisi painottaa osoittamisen ja kysymysten
kysymisen merkitystä. Lisäksi oppitunnin sisällön huolellista konstruointia
on tärkeä painottaa, jotta opiskelijoilla on mahdollisimman suuren osan ajasta oppituntia
selkeitä tehtäviä. Fysiikan opetuksessa voidaan käyttää hyväksi tietokonepohjaisia
simulaatioita. Jos simulaatioita halutaan käyttää opetuksessa, niiden käyttöä
tulisi harjoitella opettajakoulutuksen aikana. Lisäksi on tärkeää painottaa, miten
simulaation käytöstä saadaan paras hyöty irti ja mihin asioihin tulisi kiinnittää
huomiota.
...
In this study the student’s gaze location during high school physics lesson was determined.
The goal was to find out if the students visual attention corresponds to clues
given by teacher when he/she is teaching physics to whole class using simulations.
Data was collected with Tobii Pro Glasses 2 -wearable eye tracker and stimulated
recall interviews. Data analysis was made with Microsoft Excel. Peer coding was
used to test the reliability of coding.
The results show that the student followed teacher’s cues most of the time during
teaching. Student looked 60 % of time at where the teacher wanted students to look
at and 41 % of time the most important things in simulation considering the subject
being teached. Explicit questions, moving of objects, use of the tools embedded into
the simulation, zooming the simulation view and pointing focused student’s gaze on
wanted locations. Gaze moved away from the aimed target when some other student
was speaking or when there were no clear tasks for the students. The data from the
interviews supports the observations made from the eye-tracking analysis.
Results show that pointing and asking questions direct students’ gaze. On the other
hand, the careful construction of lesson contents must be emphasized so that students
have a clear task most of the time as possible. Computer-based simulations
can be used in teaching. If one wants to use them, the use should be rehearsed during
teacher training. For addition, it is important to emphasize how one gets the
best benefit out of simulations and to where you should pay attention.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Visual attention while solving the test of understanding graphs in kinematics : an eye-tracking analysis
Klein, Pascal; Lichtenberger, Andreas; Küchemann, Stefan; Becker, Sebastian; Kekule, Martina; Viiri, Jouni; Baadte, Christiane; Vaterlaus, Andreas; Kuhn, Jochen (Institute of Physics Publishing Ltd., 2020)This study used eye-tracking to record the students' visual attention while taking the test of understanding graphs in kinematics (TUG-K). A total of $N=115$ upper-secondary-level students from Germany and Switzerland took ... -
Professional vision in the classroom : Teachers’ knowledge-based reasoning explaining their visual focus of attention to students
Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2023)This study investigated Grade 2 teachers' (N = 50) professional vision through eye-tracking methodology and retrospective think-aloud interviews. The study examined the extent to which teachers' knowledge-based reasoning ... -
Students’ approaches to solving R-FCI tasks observed by eye-tracking method
Kekule, Martina; Viiri, Jouni (Charles University in Prague, Faculty of Education, 2018)This study sought to assess the representational format of task options in the representational variant of the force concept Inventory (R-FCI) test, namely its impact on students’ problem-solving approaches. This was ... -
Eye-tracking the Effects of Representation on Students' Problem Solving Approaches
Viiri, Jouni; Kekule, Martina; Isoniemi, Jenna; Hautala, Jarkko (Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA), 2017)This study used an eye-tracking method to explore students’ approaches to solving the same task in different representations and the differences between students who answered correctly and those who answered incorrectly ... -
Toward Scalable and Transparent Multimodal Analytics to Study Standard Medical Procedures : Linking Hand Movement, Proximity, and Gaze Data
Heilala, Ville; Lehesvuori, Sami; Hämäläinen, Raija; Kärkkäinen, Tommi (ACM, 2024)This study employed multimodal learning analytics (MMLA) to analyze behavioral dynamics during the ABCDE procedure in nursing education, focusing on gaze entropy, hand movement velocities, and proximity measures. Utilizing ...