dc.contributor.advisor | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Lemmetty, Soila | |
dc.date.accessioned | 2016-03-18T02:57:49Z | |
dc.date.available | 2016-03-18T02:57:49Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1524749 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49097 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten dialoginen johtajuus rakentuu tutkimuksen ohjelmistokehittämisen alaan kuuluvassa kohdeorganisaatiossa ja miten johtaja edistää dialogisen johtajuuden rakentumista. Löydösten pohjalta muodostettiin dialogisen johtajuuden rakentumisen malli sekä pyrittiin tuomaan esille konkreettisia havaintoja johtajan toiminnasta dialogisen johtajuuden edistämisessä. Tutkimuksen aihe nähtiin tärkeäksi etsittäessä keinoja muuttuvassa ja kiristyvässä tilanteessa toimivien organisaatioiden työssä oppimisen mahdollistamiseen. Tutkimuksen aineisto koostui kohdeorganisaation palaveritilanteissa äänitetyistä tallenteista. Aineisto analysoitiin tutkimusprosessin yhteydessä muodostetun dialogisen johtajuuden analyysikokonaisuuden pohjalta, neljän analyysivaiheen kautta. Analyysimenetelminä käytettiin kvantifiointia, sisällönjaottelua, dialogin sisällönanalyysiä sekä avainhetkianalyysiä.
Löydösten mukaan dialoginen johtajuus rakentuu työyhteisön dialogissa, alkaen dialogin aloittavasta avainhetkestä, edeten niin työntekijöiden kuin johtajankin esittämien näkemysten kautta demokraattiseksi vuorovaikutukseksi. Tämä johtaa työyhteisön jäsenien yksilölliseen ja kollektiiviseen oppimiseen ja uuden tiedon muodostumiseen, jota käytetään välittömästi päätöksen- tai päätelmänteon pohjana. Johtaja edistää dialogista johtajuutta arvostamalla työntekijöiden näkemyksiä, tekemällä johtopäätöksiä dialogin pohjalta, tuomalla omaa asiantuntijuuttaan esille sekä oppimalla itse ja puhumalla suoraan.
Löydösten pohjalta vaikuttaa siltä, että dialoginen johtajuus edistää niin työyhteisön oppimista kuin kollektiivista päätöksentekoakin ja lisää näin ollen työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia. Löydökset kyseenalaistavat yksilölähtöisen johtajuuden ja puoltavat sosiaalisen konstruktionismin näkökulmaa johtajuuteen. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia dialogisen johtajuuden edistämistä myös työntekijöiden toiminnan näkökulmasta, laajemman kokonaiskäsityksen saamiseksi. Se tarjoaisi myös konkreettisia välineitä työntekijöille nykyaikana paljon puhuttujen alaistaitojen kehittämisessä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (107 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | dialogi | |
dc.subject.other | johtajuus | |
dc.subject.other | ohjelmistokehittämisen organisaatio | |
dc.subject.other | työssä oppiminen | |
dc.title | Johtaja avainasemassa : dialoginen johtajuus ohjelmistokehittämisen organisaatiossa | |
dc.title.alternative | dialoginen johtajuus ohjelmistokehittämisen organisaatiossa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603181878 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-03-18T02:57:49Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | dialogi | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | ohjelmistokehitys | |
dc.subject.yso | organisaatio | |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |