dc.contributor.advisor | Ylikiiskilä, Antti | |
dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Penttinen, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2016-03-02T15:06:26Z | |
dc.date.available | 2016-03-02T15:06:26Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1523567 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49004 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, miten englannin kielen vaikutus näkyy yläasteikäisten ja lukioikäisten kirjoittamissa ruotsinkielisissä teksteissä leksikaalisella tasolla. Lisäksi tutki-muksessa tarkasteltiin ruotsinopettajien asenteita englannin kielen vaikutusta kohtaan ruotsin kielessä. Opettajien asenteita tutkittiin nettikyselyn avulla ja kyselyyn osallistui yhteensä 156 opettajaa. Oppilastekstit valittiin A1- ja A2-tasoilta ja tekstejä oli yhteensä 115. Tutkimustulok-set analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että englannin vaikutus näkyy eniten lainasanojen käytössä sekä sanoissa, joissa yhdistyy piirteitä sekä ruotsin että englannin kielestä. Lisäksi englannin kielen sanoja käytettiin laajemmassa semanttisessa yhteydessä ruotsin kielessä. Aiemmat tutki-mukset alalla tukevat tämän tutkielman tuloksia. Kyselytutkimus osoitti puolestaan, että opetta-jat reagoivat voimakkaammin suoriin lainauksiin kuin esimerkiksi sanoihin, joissa oli piirteitä molemmista kielistä. Lisäksi kävi ilmi, että suurin osa opettajista hyödyntää englannin kieltä opettaessaan ruotsia ja että he suhtautuvat kielteisesti siihen, että ruotsinkielisillä sanoilla kor-vattaisiin englanninkielisiä sanoja ruotsin kielessä. Ruotsinopettajien asenteita englannin kieltä kohtaan on tutkittu todella vähän Suomessa ja tämä tutkimus antaa näin ollen mahdollisuuden uusille tutkimuksille. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (158 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | transfer | |
dc.subject.other | engelskans påverkan | |
dc.subject.other | attityder | |
dc.subject.other | svensklärare | |
dc.subject.other | uppsatser | |
dc.subject.other | högstadieelever | |
dc.subject.other | gymnasister | |
dc.subject.other | Topling-projektet | |
dc.subject.other | färdighetsnivåer | |
dc.title | Lexikal transfer från engelska i högstadieelevers och gymnasisters texter samt svensklärares attityder till engelska i det svenska språket | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603021759 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.date.updated | 2016-03-02T15:06:27Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | tehtävät | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |