Show simple item record

dc.contributor.advisorYlikiiskilä, Antti
dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorPenttinen, Heidi
dc.date.accessioned2016-03-02T15:06:26Z
dc.date.available2016-03-02T15:06:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1523567
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49004
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, miten englannin kielen vaikutus näkyy yläasteikäisten ja lukioikäisten kirjoittamissa ruotsinkielisissä teksteissä leksikaalisella tasolla. Lisäksi tutki-muksessa tarkasteltiin ruotsinopettajien asenteita englannin kielen vaikutusta kohtaan ruotsin kielessä. Opettajien asenteita tutkittiin nettikyselyn avulla ja kyselyyn osallistui yhteensä 156 opettajaa. Oppilastekstit valittiin A1- ja A2-tasoilta ja tekstejä oli yhteensä 115. Tutkimustulok-set analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että englannin vaikutus näkyy eniten lainasanojen käytössä sekä sanoissa, joissa yhdistyy piirteitä sekä ruotsin että englannin kielestä. Lisäksi englannin kielen sanoja käytettiin laajemmassa semanttisessa yhteydessä ruotsin kielessä. Aiemmat tutki-mukset alalla tukevat tämän tutkielman tuloksia. Kyselytutkimus osoitti puolestaan, että opetta-jat reagoivat voimakkaammin suoriin lainauksiin kuin esimerkiksi sanoihin, joissa oli piirteitä molemmista kielistä. Lisäksi kävi ilmi, että suurin osa opettajista hyödyntää englannin kieltä opettaessaan ruotsia ja että he suhtautuvat kielteisesti siihen, että ruotsinkielisillä sanoilla kor-vattaisiin englanninkielisiä sanoja ruotsin kielessä. Ruotsinopettajien asenteita englannin kieltä kohtaan on tutkittu todella vähän Suomessa ja tämä tutkimus antaa näin ollen mahdollisuuden uusille tutkimuksille.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (158 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertransfer
dc.subject.otherengelskans påverkan
dc.subject.otherattityder
dc.subject.othersvensklärare
dc.subject.otheruppsatser
dc.subject.otherhögstadieelever
dc.subject.othergymnasister
dc.subject.otherTopling-projektet
dc.subject.otherfärdighetsnivåer
dc.titleLexikal transfer från engelska i högstadieelevers och gymnasisters texter samt svensklärares attityder till engelska i det svenska språket
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603021759
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2016-03-02T15:06:27Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysotehtävät
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record