Teaching Recovery Techniques (TRT)- intervention vaikutus sotatraumoja kokeneiden palestiinalaislasten psyykkiseen hyvinvointiin ja käyttäytymiseen
Tekijät
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Teaching Recovery Techniques- eli TRT-nimisen ryhmämuotoisen psykososiaalisen intervention vaikutusta Gazassa, Palestiinassa, elävien lasten kokemiin traumaperäisiin ongelmiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 482 10-13 -vuotiasta palestiinalaista tyttöä ja poikaa eri puolilta Gazan aluetta. Lapset arvottiin interventioon osallistuvaan koeryhmään (n = 242) ja odotuslistalle jäävään kontrolliryhmään (n = 240).
Mittarina tässä tutkimuksessa käytettiin Strenghts and Difficulties Questionnaire- (SDQ) kyselylomaketta, joka koostuu tunneoireita, käyttäytymisoireita, ylivilkkausoireita ja toverisuhteiden ongelmia mittaavista osioista. Näistä osioista muodostettiin summamuuttujat kuvaamaan oireita. Summamuuttujien sisäistä konsistenssia mitattiin reliabiliteettianalyysillä (Cronbach’n Alpha). Koe- ja kontrolliryhmien välisiä eroja oireiden muutoksessa alku- ja loppumittauksen välillä mitattiin toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Summamuuttujien lisäksi yksittäiset muuttujat testattiin erikseen toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Ryhmien välistä eroa alkumittauksessa testattiin riippumattomien otosten t-testillä.
Tulokset osoittivat, että SDQ:n kyselyosioista yliaktiivisuus- ja toverisuhteiden ongelmia mittaavat osiot eivät olleet johdonmukaisia ja osioiden sisäinen konsistenssi oli pieni. Myös tunneoireita ja käytösoireita mittaavissa osioissa se oli matalahko, mutta kohtalainen. Tämän vuoksi osioiden yksittäiset muuttujat testattiin erikseen. Tunneoireiden kohdalla terapia ei vaikuttanut osion kokonaispistemäärään, mutta yksittäisten muuttujien tarkastelu osoitti sen estävän lasten pelkoja ja onnetonta mielialaa lisääntymästä. Käytösoireiden kohdalla tulos oli samankaltainen: osion oireiden kokonaismäärään terapialla ei ollut vaikutusta, mutta yksittäisten muuttujien tarkastelu osoitti ryhmien välisiä eroja. Mm. vihastumisen määrää ja maltin menetystä mittaavassa muuttujassa koeryhmän lapset raportoivat vihastuvansa ja menettävänsä malttinsa useammin loppumittauksessa kuin alkumittauksessa, ja kontrolliryhmällä tulos oli päinvastainen. Yliaktiivisuusoireita mittaavan osion matala sisäinen konsistenssi huomioon ottaen voidaan tuloksista viitteellisesti päätellä, että terapia vähensi siihen osallistuneiden lasten yliaktiivisuusoireita. Selkeimmin vaikutus tuli esiin häiriintyvyyttä ja keskittymisvaikeuksia mittaavassa muuttujassa siten, että koeryhmän lapsilla häiriintyvyys ja keskittymisvaikeudet vähenivät ja kontrolliryhmällä lisääntyivät mittausajankohtien välillä. Toverisuhteiden ongelmia mittaavien väittämien tarkastelu osoitti, että terapia vaikutti myönteisesti siihen osallistuneiden lasten kokemaan kiusaamiseen sekä ystävien määrään.
Tämän tutkimuksen perusteella tarvitaan lisätutkimusta SDQ-kyselylomakkeen soveltuvuudesta länsimaiden ulkopuolella ja erityisesti maailman sotaisilla konfliktialueilla. TRT-intervention käyttö sotaolosuhteissa elävien lasten auttamiseksi sai tukea tästä tutkimuksesta, sillä koeryhmän lapset saivat siitä selvää hyötyä useiden SDQ-mittarin muuttujien perusteella.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunta-aktiivisuuden ja liikuntaharrastuksiin osallistumisen yhteys lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Mäkinen, Reko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda tämänhetkiseen tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva katsaus siitä, kuinka liikunta-aktiivisuus ja organisoituihin liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yhteydessä lasten ja nuorten ... -
Hiljaiset äänet esiin : koronapandemian heijastuminen lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen
Pakarinen, Eija; Upadyaya, Katja; Kiuru, Noona; Salmela-Aro, Katariina; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Lapsiasiavaltuutetun toimisto, 2023)Tässä artikkelissa tarkastelemme koronapandemian heijastumista lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. Artikkeli perustuu kahteen tutkimukseen, joista ensimmäinen keskittyi hiljaisten äänien ... -
Taukoliikuntaohjelman vaikutus näyttöpäätetyöntekijöiden fyysiseen ja psyykkiseen työkykyyn
Hyvärinen, Kirsi (2007) -
Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
Huhta, Laura; Heino, Oona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka lapsuudessa havaittu lukivaikeus eli dysleksia vaikuttaa koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa, vertaamalla dysleksiaryhmiä ja kontrolliryhmää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.