Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeikkula, Jaakko
dc.contributor.advisorPeltonen, Kirsi
dc.contributor.authorMäki, Jaana
dc.date.accessioned2016-03-02T07:45:11Z
dc.date.available2016-03-02T07:45:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1524431
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48984
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Teaching Recovery Techniques- eli TRT-nimisen ryhmämuotoisen psykososiaalisen intervention vaikutusta Gazassa, Palestiinassa, elävien lasten kokemiin traumaperäisiin ongelmiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 482 10-13 -vuotiasta palestiinalaista tyttöä ja poikaa eri puolilta Gazan aluetta. Lapset arvottiin interventioon osallistuvaan koeryhmään (n = 242) ja odotuslistalle jäävään kontrolliryhmään (n = 240). Mittarina tässä tutkimuksessa käytettiin Strenghts and Difficulties Questionnaire- (SDQ) kyselylomaketta, joka koostuu tunneoireita, käyttäytymisoireita, ylivilkkausoireita ja toverisuhteiden ongelmia mittaavista osioista. Näistä osioista muodostettiin summamuuttujat kuvaamaan oireita. Summamuuttujien sisäistä konsistenssia mitattiin reliabiliteettianalyysillä (Cronbach’n Alpha). Koe- ja kontrolliryhmien välisiä eroja oireiden muutoksessa alku- ja loppumittauksen välillä mitattiin toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Summamuuttujien lisäksi yksittäiset muuttujat testattiin erikseen toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Ryhmien välistä eroa alkumittauksessa testattiin riippumattomien otosten t-testillä. Tulokset osoittivat, että SDQ:n kyselyosioista yliaktiivisuus- ja toverisuhteiden ongelmia mittaavat osiot eivät olleet johdonmukaisia ja osioiden sisäinen konsistenssi oli pieni. Myös tunneoireita ja käytösoireita mittaavissa osioissa se oli matalahko, mutta kohtalainen. Tämän vuoksi osioiden yksittäiset muuttujat testattiin erikseen. Tunneoireiden kohdalla terapia ei vaikuttanut osion kokonaispistemäärään, mutta yksittäisten muuttujien tarkastelu osoitti sen estävän lasten pelkoja ja onnetonta mielialaa lisääntymästä. Käytösoireiden kohdalla tulos oli samankaltainen: osion oireiden kokonaismäärään terapialla ei ollut vaikutusta, mutta yksittäisten muuttujien tarkastelu osoitti ryhmien välisiä eroja. Mm. vihastumisen määrää ja maltin menetystä mittaavassa muuttujassa koeryhmän lapset raportoivat vihastuvansa ja menettävänsä malttinsa useammin loppumittauksessa kuin alkumittauksessa, ja kontrolliryhmällä tulos oli päinvastainen. Yliaktiivisuusoireita mittaavan osion matala sisäinen konsistenssi huomioon ottaen voidaan tuloksista viitteellisesti päätellä, että terapia vähensi siihen osallistuneiden lasten yliaktiivisuusoireita. Selkeimmin vaikutus tuli esiin häiriintyvyyttä ja keskittymisvaikeuksia mittaavassa muuttujassa siten, että koeryhmän lapsilla häiriintyvyys ja keskittymisvaikeudet vähenivät ja kontrolliryhmällä lisääntyivät mittausajankohtien välillä. Toverisuhteiden ongelmia mittaavien väittämien tarkastelu osoitti, että terapia vaikutti myönteisesti siihen osallistuneiden lasten kokemaan kiusaamiseen sekä ystävien määrään. Tämän tutkimuksen perusteella tarvitaan lisätutkimusta SDQ-kyselylomakkeen soveltuvuudesta länsimaiden ulkopuolella ja erityisesti maailman sotaisilla konfliktialueilla. TRT-intervention käyttö sotaolosuhteissa elävien lasten auttamiseksi sai tukea tästä tutkimuksesta, sillä koeryhmän lapset saivat siitä selvää hyötyä useiden SDQ-mittarin muuttujien perusteella.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (38 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherTRT
dc.subject.otherSDQ
dc.subject.otherlasten sotatraumat
dc.subject.othertraumaperäiset oireet
dc.titleTeaching Recovery Techniques (TRT)- intervention vaikutus sotatraumoja kokeneiden palestiinalaislasten psyykkiseen hyvinvointiin ja käyttäytymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603021736
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2016-03-02T07:45:12Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysotraumat
dc.subject.ysosota
dc.subject.ysotraumapsykoterapia
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot