University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Teaching Recovery Techniques (TRT)- intervention vaikutus sotatraumoja kokeneiden palestiinalaislasten psyykkiseen hyvinvointiin ja käyttäytymiseen

Icon
737.6Kb

Authors
Mäki, Jaana
Date
2014
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Teaching Recovery Techniques- eli TRT-nimisen ryhmämuotoisen psykososiaalisen intervention vaikutusta Gazassa, Palestiinassa, elävien lasten kokemiin traumaperäisiin ongelmiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 482 10-13 -vuotiasta palestiinalaista tyttöä ja poikaa eri puolilta Gazan aluetta. Lapset arvottiin interventioon osallistuvaan koeryhmään (n = 242) ja odotuslistalle jäävään kontrolliryhmään (n = 240). Mittarina tässä tutkimuksessa käytettiin Strenghts and Difficulties Questionnaire- (SDQ) kyselylomaketta, joka koostuu tunneoireita, käyttäytymisoireita, ylivilkkausoireita ja toverisuhteiden ongelmia mittaavista osioista. Näistä osioista muodostettiin summamuuttujat kuvaamaan oireita. Summamuuttujien sisäistä konsistenssia mitattiin reliabiliteettianalyysillä (Cronbach’n Alpha). Koe- ja kontrolliryhmien välisiä eroja oireiden muutoksessa alku- ja loppumittauksen välillä mitattiin toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Summamuuttujien lisäksi yksittäiset muuttujat testattiin erikseen toistettujen mittausten varianssianalyysillä. Ryhmien välistä eroa alkumittauksessa testattiin riippumattomien otosten t-testillä. Tulokset osoittivat, että SDQ:n kyselyosioista yliaktiivisuus- ja toverisuhteiden ongelmia mittaavat osiot eivät olleet johdonmukaisia ja osioiden sisäinen konsistenssi oli pieni. Myös tunneoireita ja käytösoireita mittaavissa osioissa se oli matalahko, mutta kohtalainen. Tämän vuoksi osioiden yksittäiset muuttujat testattiin erikseen. Tunneoireiden kohdalla terapia ei vaikuttanut osion kokonaispistemäärään, mutta yksittäisten muuttujien tarkastelu osoitti sen estävän lasten pelkoja ja onnetonta mielialaa lisääntymästä. Käytösoireiden kohdalla tulos oli samankaltainen: osion oireiden kokonaismäärään terapialla ei ollut vaikutusta, mutta yksittäisten muuttujien tarkastelu osoitti ryhmien välisiä eroja. Mm. vihastumisen määrää ja maltin menetystä mittaavassa muuttujassa koeryhmän lapset raportoivat vihastuvansa ja menettävänsä malttinsa useammin loppumittauksessa kuin alkumittauksessa, ja kontrolliryhmällä tulos oli päinvastainen. Yliaktiivisuusoireita mittaavan osion matala sisäinen konsistenssi huomioon ottaen voidaan tuloksista viitteellisesti päätellä, että terapia vähensi siihen osallistuneiden lasten yliaktiivisuusoireita. Selkeimmin vaikutus tuli esiin häiriintyvyyttä ja keskittymisvaikeuksia mittaavassa muuttujassa siten, että koeryhmän lapsilla häiriintyvyys ja keskittymisvaikeudet vähenivät ja kontrolliryhmällä lisääntyivät mittausajankohtien välillä. Toverisuhteiden ongelmia mittaavien väittämien tarkastelu osoitti, että terapia vaikutti myönteisesti siihen osallistuneiden lasten kokemaan kiusaamiseen sekä ystävien määrään. Tämän tutkimuksen perusteella tarvitaan lisätutkimusta SDQ-kyselylomakkeen soveltuvuudesta länsimaiden ulkopuolella ja erityisesti maailman sotaisilla konfliktialueilla. TRT-intervention käyttö sotaolosuhteissa elävien lasten auttamiseksi sai tukea tästä tutkimuksesta, sillä koeryhmän lapset saivat siitä selvää hyötyä useiden SDQ-mittarin muuttujien perusteella. ...
Keywords
TRT SDQ lasten sotatraumat traumaperäiset oireet lapset traumat sota traumapsykoterapia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021736

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre