Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksemme on osa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) – tutkimusta. Selvitimme 7. ja 9. luokkalaisten nuorten kaveriryhmän koulutusennakointien samankaltaisuutta ja sitä, vaikuttavatko nuoret toistensa koulutusennakointien muodostumiseen tai toisaalta valikoivatko he kavereikseen nuoria, joilla on samankaltaisia koulutusennakointeja kuin heillä itsellään. Lisäksi tutkimme vaikuttavatko kaverit nuoren koulutusennakointien muodostumiseen eri tavalla niiden nuorten kohdalla, joilla on oppimisvaikeus. Aineistomme koostui 964 keskisuomalaisesta nuoresta, joista 106 oli LKK – tutkimuksen seurantanuoria ja loput heidän luokkakavereitaan. Aineistomme kerättiin nuorten ollessa seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla. Heiltä kysyttiin kaverisuhteista, peruskoulun jälkeisistä sekä ylimmän koulutuksen koulutusennakoinneista ja heidän lukemisen sekä matematiikan taitotasonsa testattiin oppimisvaikeuksien määrittelyä varten. Koulutusennakointien samankaltaisuuksia tutkimme korrelaatiotarkasteluilla ja regressioanalyyseilla.
Tulokset osoittivat nuorilla ja heidän kavereillaan olevan keskenään samankaltaisia koulutusennakointeja. Lisäksi kaveriryhmän havaittiin vaikuttavan nuoren koulutusennakointien kehittymiseen seitsemänneltä yhdeksännelle luokalle ja nuorten valikoivan kavereitaan samankaltaisten koulutusennakointien perusteella. Kavereiden vaikutus nuorten koulutusennakointeihin ei ollut erilaista riippuen siitä, oliko nuorella oppimisvaikeuksia vai ei. Nuoret, joilla on oppimisvaikeuksia, eivät siis eroa muista nuorista siinä, kuinka voimakkaasti kaverit vaikuttavat heidän koulutusennakointiensa kehittymiseen.
Tulosten perusteella voidaan vahvistaa kavereiden vaikuttavan merkittävästi nuoren koulutusennakointeihin, mikä on hyvä ottaa huomioon pyrittäessä vähentämään keskeytyksiä koulutusurissa ohjaamalla nuori alusta alkaen hänelle sopivalle koulutuspolulle. Tuloksemme hyödyttävät niin vanhempia, kuin peruskoulun oppilaanohjausta auttamalla heitä ymmärtämään nuoren kaveriryhmän potentiaalin ja toisaalta mahdolliset haitalliset vaikutukset nuoren tulevaisuutta koskeviin valintoihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kavereiden tuen yhteys lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuteen ja seuraharrastamiseen
Linkoheimo, Jaakko; Prami, Joonas (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kavereiden yhteyttä lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuteen ja urheiluseurassa harrastamiseen. Tutkielmassa tarkasteltiin viides-, seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisten ... -
Perhetaustan merkitys kavereiden valinnassa ja vertaisryhmän hyväksynnässä koulupolun alussa
Peltoniemi, Hanna; Pesonen, Aura (2013) -
Kaverisuhteet muutoksessa
Itkonen, Hannu (Liikuntatieteellinen seura, 2022) -
Perheen merkitys suomalaisten 9-luokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytymisessä
Mönttinen, Maria; Tuppurainen, Mari (2011)PERHEEN MERKITYS SUOMALAISTEN 9-LUOKKALAISTEN NUORTEN SEKSUAALIKÄYTTÄYTYMISESSÄ Mönttinen, Maria ja Tuppurainen, Mari Jyväskylän yliopisto, Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos, Terveyskas ... -
Erityisopetustaustan yhteys koulutuksellisen syrjäytymisen riskitekijöihin : poissaolot, kiusaamiskokemukset ja keskeyttäminen toisen asteen ammatillisissa opinnoissa
Palmu, Iines (2012)Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopetutaustan, eli perusopetuksen aikana erityisopetukseen osallistumisen yhteyttä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien nuorten poissaoloihin, kiusaamiskokemuksiin ...