Use intention of SaaS employee advocacy platform : case SmarpShare
Työntekijälähettilyys vaikuttaa jo nykypäivänä vahvasti siihen, miten yritykset toteuttavat markkinointia, viestintää ja brändityötä. Työntekijälähettilyyden toteuttamiseen on tarjolla pilvipalveluita. Tämä tutkielma keskittyi SmarpShare-nimisen palvelun omaksumiseen. Selittääkseen mitkä tekijät vaikuttavat työntekijälähettilyyssovelluksen omaksumiseen, tässä tutkielmassa kehitettiin tutkimusmalli, joka pohjautui UTAUT2-viitekehykseen. Kehitetty tutkimusmalli asetti koetun hyödyllisyyden, koetun helppokäyttöisyyden, sosiaalisen influenssin, ympäristötekijät, hedonisen motivaation sekä halun näyttäytyä tekijöiksi, jotka edistävät sovelluksen käyttöintentiota. SmarpSharen käyttäjille kohdennetun kyselyn avulla kerättiin 446 validia vastausta. Tutkimus oli määrällinen. Ehdotetun tutkimusmallin selitysvoimaa analysoitiin PLS-rakenneyhtälömallinnusta käyttäen.
Tutkimusmalli selitti 66.5% käyttöintention varianssista. Kaikki statistisesti merkittävät korrelaatiot tukivat hypoteesejä. Halu näyttäytyä, koettu hyödyllisyys, sekä hedoninen motivaatio vaikuttivat käyttöintentioon merkittävästi. Muita merkittäviä korrelaatioita löydettiin koetun helppokäyttöisyyden ja hedonisen motivaation, sekä hedonisen motivaation ja näyttäytymishalun välillä. Koettu helppokäyttöisyys ei tutkimuksen valossa vaikuta suoraan käyttöintentioon. Tulosten reliabiliteetti ja validiteetti saavuttivat tieteellisesti hyväksyttävän tason. Palveluntarjoajille ja heidän asiakkailleen tarjottiin suosituksia tutkielman tuloksiin peilaten.
...
Employee advocacy has risen as a noticeable paradigm influencing the ways companies do marketing, communications, and branding. SaaS-vendors are providing solutions to facilitate employee advocacy. This study focused on a solution called SmarpShare. To explain which factors influence the use intention of employee advocacy platforms, this study proposed a research model based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2). The proposed research model posited perceived usefulness, perceived ease of use, social influence, facilitating conditions, hedonic motivation and the desire for online self-presentation as determinants of use intention. A self-administrated questionnaire was targeted to users of SmarpShare, which resulted in 446 valid responses. Taking a quantitative re- search approach, the proposed model was tested using a partial least square (PLS) analysis.
The proposed model explained 66.5% of variance in use intention. Significant correlations between proposed factors supported the hypothesis. Desire for online self-presentation, perceived usefulness and hedonic motivation were found as direct determinants of use intention. Other significant relationships were found between perceived ease of use and hedonic motivation, and hedonic motivation and desire for online self-presentation. Perceived ease of use was found not to influence behavioral intention directly. The study achieved an acceptable level in terms of validity and reliability. Reflecting the results, considerations for SaaS vendors and their customers were provided.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Examining the antecedents and consequences of perceived value : a case study of mobile banking application usage in the Kingdom of Saudi Arabia
Alamoudi, Hawazen O.; Alharthi, Majed D.; Shaikh, Aijaz A.; Haddoud, Mohamed Yacine (Inderscience Publishers, 2022)Recent advancements in information, communications, and mobile technologies have revolutionized banking and payment services as well as consumer behavior. This study examines the continuous usage experience of mobile ... -
Factors inhibiting the adoption intention of digital payment platforms
Shaikh, Aijaz A.; Liébana Cabanillas, Francisco J.; Glavee-Geo, Richard (Routledge, 2023)The aim of this study was to investigate how specific functional and psychological barriers can lead people to negatively perceive the value of mobile payment platforms, which could serve as an obstacle to their intention ... -
Mobiilimaksamisen omaksuminen maksun vastaanottajan näkökulmasta
Kivi, Mikaela (2019)Perinteinen käteismaksaminen on saanut viime vuosina rinnalleen uudeksi haastajaksi mobiilimaksamisen. Tästä uudesta maksumenetelmästä on ennustettu tulevaisuudessa jopa koko käteismaksamisen korvaajaa. Mobiilimaksamisen ... -
Eri toimialoilla kehitettävien kriittisten teknologiaratkaisujen web-migraatiota edistävät ja estävät tekijät
Vidgren, Lilli (2020)Eri toimialoilla ollaan tällä hetkellä teknologiamurroksessa, jossa paikallisia teknologioita ollaan vähitellen vaihtamassa web-pohjaisiin teknologioihin. Tutkimus käsittelee teknologian omaksumisen avulla kehitettyä ... -
Pilvipohjaisten ERP -järjestelmien omaksumiseen vaikuttavia erikoispiirteitä
Heikinmäki, Antti (2016)Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee pilvipohjaisten ERP -järjestelmien omaksumiseen liittyviä erikoispiirteitä. Pilvipohjaiset ERP -järjestelmät ovat osa 1960-luvulta alkanutta toiminnanohjausjärjestelmien luonnollista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.