Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.authorKajovaara, Laura
dc.contributor.authorRaivio, Miia
dc.date.accessioned2016-02-19T10:36:19Z
dc.date.available2016-02-19T10:36:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1522849
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48853
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko opettajien ja oppilaiden nimeämien kiusaamisen eri osallistujaroolien (kiusaaja, kiusattu, kiusaajan avustaja, kiusatun puolustaja) määrät toisistaan ja sitä, kuinka yhteneväisesti oppilaiden kanssa opettajat tunnistavat nämä roolit. Tutkimme myös opettajaan liittyvien tekijöiden (sukupuoli, työkokemus, koulukiusaamiseen puuttumiseen liittyvä minäpystyvyys) yhteyttä osallistujaroolien tunnistamiseen. Lisäksi kuvailimme oppilaiden itseraportoimaa koulukiusaamista ja sitä, miten roolinimeäminen vaihtelee eri luokkien välillä. Tutkimus on osa Jyväskylän psykologian laitoksen toteuttamaa TIKAPUU-tutkimushanketta (2014-2016). Tulokset osoittivat, että opettajat nimesivät oppilaita osallistujarooleihin tilastollisesti merkitsevästi enemmän kuin oppilaat, mutta opettajat ja oppilaat nimesivät oppilaita eri rooleihin silti samassa suhteessa. Opettajat tunnistivat oppilaiden nimeämistä kiusaajista 54 %, kiusatuista 53 %, kiusaajan avustajista 24 % ja kiusatun puolustajista 35 %. Opettajan taustatekijöistä keskimääräinen työkokemus (6-10 vuotta) auttoi opettajaa tunnistamaan kiusatun ja kiusatun puolustajan melko yhteneväisesti oppilaiden kanssa ja opettajan sukupuoli oli yhteydessä koulukiusaamisen osalistujaroolien tunnistamiseen siten, että naisopettajat tunnistivat miesopettajia paremmin kiusatun puolustajan. Tutkimus tuotti uutta tietoa opettajasta koulukiusaamisen tunnistajana. Tuloksia voidaan hyödyntää kouluissa kiusaamisen vastaisessa työssä. Opettajien on hyvä olla tietoisia siitä, mitkä ominaisuudet ovat yhteydessä heidän kykyynsä tunnistaa osallistujarooleja sekä eriävistä näkemyksistään oppilaiden kanssa sen suhteen, ketkä oppilaista toimivat missäkin roolissa koulukiusaamisen prosessissa. Erityisesti havainto opettajien melko heikosta kyvystä tunnistaa kiusaajan avustajia ja kiusatun puolustajia voi kannustaa opettajia kiinnittämään jatkossa enemmän huomiota siihen, että kiusaamisprosessin kaikki osapuolet tulevat huomatuiksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (49 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.titleOpettaja koulukiusaamisen osallistujaroolien tunnistajana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602191629
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2016-02-19T10:36:20Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysoroolit
dc.subject.ysotunnistaminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysotyökokemus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright