Organisaatioluottamus, esimies-alaissuhde ja työhyvinvointi
Koponen, S., Lämsä, A.-M., Kärkäs, M., & Ekonen, M. (2013). Organisaatioluottamus, esimies-alaissuhde ja työhyvinvointi. In M. Virkajärvi (Ed.), Kestämistä ja kestävyyttä. Työelämän tutkimuspäivien konferenssijulkaisuja 4/2013 (pp. 101-114). Tampereen yliopisto. Työelämän tutkimuspäivien konferenssijulkaisuja. http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/68147/tyoelaman_tutkimuspaivat_2012.pdf?sequence=1
Published in
Työelämän tutkimuspäivien konferenssijulkaisujaEditors
Date
2013Copyright
© Työelämän tutkimuskeskus, Tampereen yliopisto
Tutkimuksessa vastataan seuraavaan kysymykseen: Miten organisaatioluottamus ja
esimies-alaissuhde ovat yhteydessä alaisten kokemaan työn imuun? Alakysymyksinä
selvitetään: Lisääkö alaisen kokeman luottamuksen taso hänen kokemaansa työn imua
ja miten se vaikuttaa työn imun eri osatekijöihin? Lisääkö alaisen kokeman esimiesalaissuhteen
laatu hänen kokemaansa työn imua ja miten se vaikuttaa työn imun eri
osatekijöihin? Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin
kahdeksassa pk-yrityksessä. Perusjoukon muodostaa yritysten palveluksessa
tutkimuksen tekovaiheessa ollut henkilöstö. Kyselyn vastausprosentti on 41.8 (n = 163).
Tulokset osoittavat, että mitä korkeammaksi alaiset arvioivat tunneperustaisen
organisaatioluottamuksen ja esimies-alaissuhteensa laadun, sitä useammin he kokevat
tuntevansa työn imua. Tunteisiin perustuva luottamus selittää parhaiten alaisten työhön
uppoutumista, johon esimies-alaissuhteella ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta.
Esimies-alaissuhde selittää parhaiten tarmokkuutta. Tulos tukee aikaisemmissa
tutkimuksissa saatuja tuloksia työn voimavaratekijöiden ja työn imun yhteydestä. Työn
imun kokemisessa näyttää sosiaalinen työympäristö olevan esimiestä
merkittävämmässä asemassa pk-yrityksissä. Työn imun riskitekijöiksi tässä
tutkimuksessa muodostuivat alaisen nuori ikä ja työskentely it-alalla.
...
Publisher
Tampereen yliopistoParent publication ISBN
978-951-44-9063-7Conference
Työelämän tutkimuspäivätIs part of publication
Kestämistä ja kestävyyttä. Työelämän tutkimuspäivien konferenssijulkaisuja 4/2013ISSN Search the Publication Forum
1799-1064Keywords
Original source
http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/68147/tyoelaman_tutkimuspaivat_2012.pdf?sequence=1Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22921792
Metadata
Show full item recordCollections
- Kauppakorkeakoulu [1338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The quality and development of the leader-follower relationship and psychological capital : a longitudinal case study in a higher education context
Norvapalo, Kare (University of Jyväskylä, 2014) -
Headmaster-teacher relationship in leading school
Gyimah, Godfred (2013)The study explored principal-teacher relationships in four Junior High schools in the Sekyere South District of Ashanti in Ghana. One of the things that government, policy-makers and educators in Ghana rarely or never ... -
Culture matters : the leader-follower relationship in the Chinese organizational context
Nie, Dan (University of Jyväskylä, 2016)In this dissertation, the dynamics between leader and follower is the focus. This dissertation contributes to knowledge and understanding of the leader-member exchange (LMX) theory in Chinese organizational settings. ... -
Leaders’ intensified job demands : Their multi-level associations with leader-follower relationships and follower well-being
Herttalampi, Mari; Wiese, Bettina; Feldt, Taru (Routledge, 2023)To study the ever-increasing pace of work practices, we investigated leader experiences of intensified job demands (IJDs) and their effects on followers. Based on the challenge-hindrance approach, different kinds of job ... -
Profiles of Work Engagement and Work-Related Effort and Reward Among Teachers : Associations to Occupational Well-Being and Leader–Follower Relationship During the COVID-19 Pandemic
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media SA, 2022)This study examined teachers’ occupational well-being by identifying profiles based on teachers’ self-ratings of work engagement as well as work-related effort and reward. It also did so by examining whether the identified ...