Syyllisyydestä asiantuntijuuteen : haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien puhetta osallisuudesta kasvatusyhteistyössä
Haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmat on tärkeä ottaa huomioon päivähoidon
kasvatusyhteistyössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita
haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmat kokevat tärkeinä kasvatusyhteistyössä
päivähoidon kanssa, millaista tukea he kaipaavat vanhemmuudelleen ja millaisia
puhetapoja vanhemmilla on osallisuudesta kasvatusyhteistyössä.
Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen tapaustutkimus ja sen aineisto kerättiin
haastattelemalla kymmentä vanhempaa. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja ja ne
toteutettiin keväällä ja kesällä 2012. Osan tutkimuksessa käyttämistäni haastatteluista,
jotka olivat tehty keväällä 2011, sain valmiina väitöskirjatutkija Erja Rautamieheltä.
Aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia sekä diskurssianalyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmilla oli
sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia kasvatusyhteistyöstä päivähoidon kanssa.
Vanhempien kokemukset tiivistyivät kokemuksiin henkilökunnasta, lapsen kokemuksiin
päivähoidosta, vanhempien kokemiin ristiriitoihin ja ratkaisuihin, kohtaamisiin sekä
lapsen haastavan käyttäytymisen aiheuttamaan hämmennykseen. Vanhempien
vanhemmuudelleen kaipaamasta tuesta tärkeimmiksi nousivat vanhemmuuden
vahvistaminen, kohtaamiset, tiedonkulku, kokemukset konkreettisen tuen saannista sekä
tunne siitä, että päiväkoti tekee voitavansa. Tutkimuksessa ilmeni myös neljä
vanhempien puhetapaa osallisuudesta kasvatusyhteistyössä. Ne olivat avoin
keskustelija, aktiivinen yrittäjä, yhteistyöntekijä ja vanhempi asiantuntijana.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että haastavasti käyttäytyvien lasten
vanhempien on tärkeä kokea tekevänsä kasvatusyhteistyötä päivähoidon henkilökunnan
kanssa. Tiivistettynä tämä kokemus syntyy syyllisyyden tunteen poistumisesta,
säännöllisistä kohtaamisista, avoimesta kanssakäymisestä ja jatkuvuudesta. Näiden
asioiden ympärille muodostuu myös vanhempi asiantuntijana puhetapa, jossa keskeistä
on varhaiskasvatuksen ammattilaisten ymmärrys vanhemmalla olevan tiedon
arvokkuudesta lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa.
...
Alternative title
Haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien puhetta osallisuudesta kasvatusyhteistyössäMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajan tunteet ja tunnesäätelykyky lapsen käyttäytyessä haastavasti
Haukka, Karoliina (2024)Varhaiskasvatuksen opettajan omat tunnetaidot eli kyky tunnistaa, ymmärtää ja säädellä tunteitaan korostuvat varhaiskasvatuksen arkeen kuuluvissa lapsen haastavan käyttäytymisen tilanteissa. Opettajan tunnetaidot ovat ... -
Vanhempien masennusoireiden yhteys lasten koulussa esiintyvään ongelmakäyttäytymiseen
Mäkynen, Marianna; Niskanen, Essi (2013)Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien masennusoireiden yhteyttä lasten koulussa esiintyvään ulospäin sekä sisäänpäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen ensimmäisellä ja kolmannella luokalla. Lisäksi oltiin kiinnostuneita ... -
Vanhempien kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun perhehoidossa
Rinne, Leena (2019)Pro gradu -tutkielmani aiheena on lastensuojelun perhehoito vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan perhehoidon vaikutuksia sijoitettujen lasten vanhempien arkeen ja vanhemmuuteen sekä vanhempien osallisuuteen ... -
Vanhemmat verkostoneuvottelussa : tutkimus vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksen ja terveydenhuollon verkostoneuvotteluissa
Huttunen, Susanna (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli eritellä sitä, millaisia osallistumisen tapoja vanhemmille rakentuu varhaiskasvatuksen ja terveydenhuollon verkostoneuvotteluissa, ja miten työntekijät vastaavat näihin vanhempien erilaisiin ...