Älykorttipalvelut suomalaisten kuluttajien näkökulmasta
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kontaktittomia älykorttipalveluita suomalaiset kuluttajat käyttäisivät mieluiten sekä mitä asioita suomalaiset kuluttajat arvostaisivat eniten kontaktittomia älykorttipalveluita käyttöönottaessaan. Suomessa kontaktiton älykorttiteknologia ei ole vielä yleistynyt laajemmin, joten tutkimuksen on pyrittävä kuvaamaan mahdollista tulevaisuuden tilaa.
Tutkimusongelmiin vastauksien löytämiseksi tutkimuksessa hyödynnetään kirjallisuuskatsausta sekä tulevaisuutta kuvaavaa kvantitatiivista hybridi-menetelmää. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa syvennytään tarkastelemaan älykortteja koskevia tutkimuksia, älykorttien omaksumisen historiaa sekä älykorttien käyttötarkoituksia kansainvälisesti. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on myös selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajien innovaatioiden sekä älykorttien omaksumisprosessiin. Kuluttajatutkimus toteutetaan valintaperusteisen conjoint-analyysimenetelmän sekä puolistrukturoidun verkko-kyselyn avulla.
Tutkimustuloksista selviää, että tutkimukseen osallistuneet suomalaiset kuluttajat käyttäisivät mieluiten kontaktittomia älykortteja tai älypuhelimia julkisen liikenteen palveluihin, maksamiseen sekä kanta-asiakkuuksien hallintaan. Tutkimustulokset osoittavat myös, että tutkimukseen osallistuneet suomalaiset kuluttajat arvostavat eniten turvallisuutta sekä yksityisyyden tunnetta, mikäli he ottaisivat älykortit käyttöönsä. Tutkimuksesta selvisi myös, että kyselyyn vastanneet pitivät suhteellisesti parempina innovaatioina matkustamista, maksamista sekä kanta-asiakkuuksien hallintaa älykorttien avulla kuin perinteisiä tapoja asioida.
...
The main purpose of this study is to find out what contactless smart card services Finnish consumers would prefer to use and what are the main factors that influence Finnish consumers before adopting contactless smart cards into use. Because In Finland contactless smart card technology has not widely spread yet, the study had to create a forecast about the future of smart card use in Finland.
In order to solve the research problems of this study, this study takes deeper look in to the history of smart cards internationally, adoption of smart cards, most resent research papers and the theories of technological adoption and intention to use new innovations. The study is conducted with choice-based conjoint-analysis and with semi-structured online-survey.
The results of this research paper shows that the contactless smart cards services that Finnish consumers would preferably use with smart cards are public transport services, payment services and customer loyalty management. The research also reveals that Finnish consumers values the most the sense of security and privacy before adopting the smart cards into use. The research also shows that most of the consumers who participated to this study felt that contactless smart cards or smartphones are relatively better means to use transportation, paying, and customer loyalty management than innovations they used before.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Consumer acceptance of smart cards in public transportation
Khudaibergenova, Kamila (2017)Smart card technology is certainly not new; it has been widely implemented in public transportation in many countries. It is considered as a permanent and efficient fare collection system, which allows to enhance planning ... -
Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
Lahti, Josefiina (2023)Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan ... -
Suomalaisten kuluttajien suhtautuminen eettiseen kaupankäyntiin ja Reilun kaupan tuotteisiin
Oksanen, Reetta (2002) -
Yritysaktivismi Z-sukupolven kuluttajien näkökulmasta
Väänänen, Natalia (2022)Yritysaktivismi on nouseva trendi, jonka monet yritykset sisällyttävät markkinointiinsa. Sen kautta yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja pyrkivät yleensä saamaan aikaan jonkinlaista muutosta. Yritysten ... -
Kuluttajien henkilökohtaiset arvot markkinoinnin näkökulmasta
Okkonen, Helena (2002)