Collaborative learning in EFL activity books
Yhteistoiminnallisella oppimisella tarkoitetaan toimintatapoja, joiden avulla pyritään yhdessä työskentelemällä ja oppimalla saavuttamaan ryhmän yhteiset päämäärät. Termin voidaan katsoa olevan eräänlainen opetusfilosofia, joka kattaa useita eri yhteistoiminnallisuutta tukevia opetusmenetelmiä tai aktiviteetteja. Olennaista yhteistoiminnalliselle oppimiselle on, että ryhmän jäsenet ovat vastuussa toistensa taitojen kehittymisestä samalla tavalla kuin omasta oppimisestaankin. Samalla ryhmän jäsenet harjoittavat ihmissuhde- ja ongelmanratkaisutaitojen kasvokkain tapahtuvassa vuorovaikutuksessa kanssaoppijoiden kanssa laatien lopulta itsearvioinnin ryhmän toiminnasta.
Koska yhteistoiminnallista oppimista kirjallisissa oppimateriaaleissa ei tiettävästi ole tutkittu, oli tämän deskriptiivisen tutkielman tavoitteena selvittää, miten suomalaisissa peruskouluissa käytössä olevissa englannin kielen oppikirjoissa hyödynnetään yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita. Tutkimusaineistona toimi kolme peruskoulun 9. luokan englannin harjoituskirjaa, Smart Moves 3, Top 9 ja Spotlight 9, joista ainakin kaksi jälkimmäistä ovat yhä käytössä perusopetuksessa. Näistä kirjoista valittiin yhteensä yksitoista tehtävää, joiden sisältöä, tehtävätyyppiä ja yhteistoiminnallisuutta analysoitiin viitaten saatavilla olleeseen teoriaan yhteistoiminnallisen oppimisen ominaispiirteistä.
Tutkimuksissa tunnistettiin ainakin kuusi erilaista aktiviteettityyppiä, joiden voitiin katsoa tukevan yhteistoiminnallista oppimista. Runsaimmin edustettuna olivat suulliset vuorovaikutustehtävät, mutta yhteistoiminnalliseen oppimiseen ohjeistettiin myös muun muassa kääntämis- ja aukkotehtävissä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks
Karppinen, Tiia (2013)Lukutaito on yksi suomalaisen opetusjärjestelmän päätavoitteista.Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisenä osa-alueena. Vaikka ... -
The type and the frequency of output-based activities in Finnish upper secondary school EFL textbooks : an overview of modern textbooks
Renvall, Lauri (2014)The study analyzes Finnish upper secondary school engslish as a foreign language (EFL) textbooks. It aims to create an overview of the type and the frequency of output-based activities in two different textbook series. The ... -
Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
Laukkanen, Otto (2017)Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia ...