Reading activities in EFL-textbooks : an analysis of upper secondary school textbooks
Lukutaito on yksi suomalaisen opetusjärjestelmän päätavoitteista.Vieraskielisten tekstien lukutaidon merkitys korostuu lukiossa, jossa oppilaiden lukutaitoa arvioidaan jatkuvasti kielitaidon erillisenä osa-alueena. Vaikka vieraalla kielellä lukeminen eroaa merkittävästi äidinkielellä lukemisesta ja sitä tulisi tarkastella ympäristöönsä sidottuna ilmiönä, suuri osa lukutaidon tutkimuksesta liittyy nimenomaan äidinkielellä lukemisen tutkimukseen.
Tässä tutkielmassa arvioidaan lukion viimeisen kurssin oppimateriaaleja vieraan kielen opetuksen näkökulmasta. Pääasiallinen tutkimuskysymys on millaisia luetunymmärtämisen harjoituksia oppikirjat tarjoavat lukutaidon harjoittamiseksi. Tutkielmassa analysoitiin kahta lukion oppikirjaa, In touch 6 (Davies ym. 2003) ja Open road 6 (Karapalo ym. 2010). Opetusmateriaali analyysin kohteena on relevantti, sillä aiemmat Suomessa tehdyt tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet, että oppimateriaalien rooli vieraiden kielten opetuksessa on merkittävä. Luetunymmärtämistä vahvistavia harjoituksia ei kuitenkaan toistaiseksi ole tyhjentävästi tutkittu vieraan kielen opetuksen näkökulmasta lukiotasolla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysia. Käytetty tutkimusote oli pääasiassa deduktiivinen. Saatuja tuloksia, jotka esitettiin myös taulukoina, vertailtiin lukion opetussuunnitelman tavoitteisiin sekä ylioppilaskokeen vieraiden kielten kokeissa käytettäviin arviointikriteereihin.
Harjoitukset olivat molemmissa oppikirjoissa hyvin samankaltaisia ja keskittyivät usein pinnallisen luetunymmärtämisen tukemiseen. Ylioppilaskokeessa mitattavia taitoja harjoitettiin paljon, mutta joitain opetussuunnitelman tavoitteita ei aina huomioitu.Tuloksia tarkasteltaessa tulee huomioida se, että tutkimusaineisto koostui vain kahdesta oppikirjasta sekä se, että laadullinen tutkimus pohjautuu aina tutkijan tulkintaan aineistosta. Tutkimuksessa esitettiin yksi tapa arvioida luetun ymmärtämisen harjoituksia vieraankielen opetuksen näkökulmasta. Lisäksi tutkimustulokset kannustavat opettajia opetusmateriaalin kriittiseen tarkasteluun ja osoittavat mahdollisen lisämateriaalin tarpeen luetunymmärtämisen opetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Janne (2013)Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
Presentation of Intercultural Competence in English Language Textbooks : The Case of a Private Language School in Iran
Edalati Kian, Zahra (Academic Star Publishing Company, 2016)As the objective of learning a foreign language is now defined in terms of intercultural competence, all aspects of an English as a foreign language (EFL) program are expected to be geared towards cultivating interculturality. ... -
Presentation of English-speaking cultures : upper secondary school textbooks of English in the 1980s and in the 2010s
Lindström, Saara (2012)Englanti on yksi maailman levinneimmistä kielistä ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vielä useammin toisena tai vieraana kielenä. Tämän moninaisuuden vuoksi on myös monia englanninkielisiä kulttuureja. Näistä tunnetuimpia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.