dc.contributor.author | Laitinen, Katja | |
dc.date.accessioned | 2016-01-22T19:24:43Z | |
dc.date.available | 2016-01-22T19:24:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1510508 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48438 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien käsityksiä lasten varhai- sista sosioemotionaalisen tuen tarpeista sekä selvittää, millaisia varhaisia sosioemotionaalisen tuen menetelmiä lastentarhanopettajat käyttävät yleisen tuen portaalla. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin eräässä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kunnan päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat. Aineisto kerättiin etnografisesti suuntautuneella, keskustelunomaisella, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Lastentarhanopettajien kokemusten perusteella varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet näkyvät usein käyttäytymisen kautta. Varhaiset käyttäytymiseen liittyvät sosioemotionaalisen tuen tarpeet jakautuvat ulospäin ja sisäänpäin suuntautuviin tuen tarpeisiin. Ulospäin suuntautuvia tuen tarpeita ovat tarkkaavaisuuteen ja yliaktiivisuuteen liittyvät kasautuvat haasteet sekä toistuva aggressiivisuus ja epäsosiaalinen käyttäytyminen. Sisäänpäin suuntautuvia tuen tarpeita ovat yleinen ahdistuneisuus ja masentuneisuus sekä itsetuhoisuus. Sosioemotionaalisen tuen tarpeen syytaustan syytulkinnat jakautuvat yksilön sisäisiin ja ulkoisiin syytulkintoihin. Yksilön sisäisiä syytulkintoja ovat muun muassa puutteelliset tunne- ja leikkitaidot. Yksilön ulkoisia syytulkintoja ovat erilaiset kotiin ja päiväkotiin liittyvät tekijät.
Lastentarhanopettajien mukaan varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla on merkityksellistä, koska sen avulla voidaan ennaltaehkäistä sosioemotionaalista erityisen tuen tarvetta. Varhainen sosioemotionaalinen tuki voi olla sekä yksi- lötasoista että ryhmätasoista tukea. Lastentarhanopettajat tukevat lasta yleisen tuen portaalla joko suoraan itse tai epäsuorasti lapsen vanhempien, vertaisten, päivähoidon muun henkilökunnan sekä eri alojen asiantuntijoiden kautta.
Kasvattajilla voi olla vaikeuksia erottaa, mikä on normaalia kehitystä, varhaista sosioemotionaalisen tuen tarvetta tai jo pidemmälle edennyttä oirehdintaa. Tästä syys- tä lapsen arvioiminen ja seuraaminen, esimerkiksi havainnoimalla, on tärkeää. Laadu- kas peruspedagogiikka sekä aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde muodostavat varhaisen sosioemotionaalisen tuen perustan. Moniammatillinen yhteistyö sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on myös tärkeää. Rajanveto yleisen ja tehostetun tuen välille voi olla vaikeaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (99 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Sosioemotionaalinen kehitys | |
dc.subject.other | sosiaalinen kompetenssi | |
dc.subject.other | emotionaalinen kompetenssi | |
dc.subject.other | varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet | |
dc.subject.other | varhainen sosioemotionaalinen tuki | |
dc.subject.other | yleinen tuki | |
dc.title | Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201601221259 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-01-22T19:24:44Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | kehitys | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |