Show simple item record

dc.contributor.authorLaitinen, Katja
dc.date.accessioned2016-01-22T19:24:43Z
dc.date.available2016-01-22T19:24:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1510508
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48438
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien käsityksiä lasten varhai- sista sosioemotionaalisen tuen tarpeista sekä selvittää, millaisia varhaisia sosioemotionaalisen tuen menetelmiä lastentarhanopettajat käyttävät yleisen tuen portaalla. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin eräässä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kunnan päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat. Aineisto kerättiin etnografisesti suuntautuneella, keskustelunomaisella, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Lastentarhanopettajien kokemusten perusteella varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet näkyvät usein käyttäytymisen kautta. Varhaiset käyttäytymiseen liittyvät sosioemotionaalisen tuen tarpeet jakautuvat ulospäin ja sisäänpäin suuntautuviin tuen tarpeisiin. Ulospäin suuntautuvia tuen tarpeita ovat tarkkaavaisuuteen ja yliaktiivisuuteen liittyvät kasautuvat haasteet sekä toistuva aggressiivisuus ja epäsosiaalinen käyttäytyminen. Sisäänpäin suuntautuvia tuen tarpeita ovat yleinen ahdistuneisuus ja masentuneisuus sekä itsetuhoisuus. Sosioemotionaalisen tuen tarpeen syytaustan syytulkinnat jakautuvat yksilön sisäisiin ja ulkoisiin syytulkintoihin. Yksilön sisäisiä syytulkintoja ovat muun muassa puutteelliset tunne- ja leikkitaidot. Yksilön ulkoisia syytulkintoja ovat erilaiset kotiin ja päiväkotiin liittyvät tekijät. Lastentarhanopettajien mukaan varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla on merkityksellistä, koska sen avulla voidaan ennaltaehkäistä sosioemotionaalista erityisen tuen tarvetta. Varhainen sosioemotionaalinen tuki voi olla sekä yksi- lötasoista että ryhmätasoista tukea. Lastentarhanopettajat tukevat lasta yleisen tuen portaalla joko suoraan itse tai epäsuorasti lapsen vanhempien, vertaisten, päivähoidon muun henkilökunnan sekä eri alojen asiantuntijoiden kautta. Kasvattajilla voi olla vaikeuksia erottaa, mikä on normaalia kehitystä, varhaista sosioemotionaalisen tuen tarvetta tai jo pidemmälle edennyttä oirehdintaa. Tästä syys- tä lapsen arvioiminen ja seuraaminen, esimerkiksi havainnoimalla, on tärkeää. Laadu- kas peruspedagogiikka sekä aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde muodostavat varhaisen sosioemotionaalisen tuen perustan. Moniammatillinen yhteistyö sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on myös tärkeää. Rajanveto yleisen ja tehostetun tuen välille voi olla vaikeaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (99 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherSosioemotionaalinen kehitys
dc.subject.othersosiaalinen kompetenssi
dc.subject.otheremotionaalinen kompetenssi
dc.subject.othervarhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet
dc.subject.othervarhainen sosioemotionaalinen tuki
dc.subject.otheryleinen tuki
dc.titleVarhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601221259
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-01-22T19:24:44Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysokehitys
dc.subject.ysotukeminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright