Metsän tarjoumat kouluikäisten lasten leikeissä : metsäleikkien tarkastelua koulun kuvataideprojektissa
Päivämäärä
2015Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä alakouluikäiset lapset leikkivät metsässä ja mitä tarjoumia metsä antaa leikille.
Tutkimusaineistona oli 66 alakouluikäisen lapsen piirrosta ja kirjallista leikkikuvausta. Aineisto kerättiin alakoulussa tutkijoiden suunnitteleman ja toteuttaman kuvataidetyöpajan yhteydessä. Aineisto analysoitiin teemoittele-malla piirrosten ja sanallisten kuvausten aiheet. Tutkimuksessa käytettiin met-sän tarkasteluun leikin kannalta James Gibsonilta peräisin olevaa ja Marketta Kytän soveltamaa tarjouman käsitettä. Tutkimuksemme taustalla oli ympäris-töpsykologian ja -sosiologian sekä leikkitutkimuksen monitieteinen kenttä. Tutkimustulosten analysointiin luotiin tarjouman käsitettä laajentaen neljä ka-tegoriaa. Ensimmäiset kategoriat, riippumattomuus ja tilallisuus kuvaavat metsän kokemusmerkityksiä lapsille. Toiset kaksi kuvasivat käytännöllisemmin aineistosta nousseita seikkoja: yksityiskohdat käyttöönotettuina tarjoumina ja ihmisen jäljet metsässä.
Tutkimuksen mukaan suuri osa lapsista leikkii metsässä perinteisiä piha-leikkejä. Metsä on tarjonnut myös mielikuvitusleikkeihin otollisen ympäristön, johon on usein otettu vaikutteita lasten kulttuurista ja mediasta. Tulokset saivat tukea aiemmasta leikki- ja lapsuuden maantieteen tutkimuksesta. Tutkimusaineistossa tuli esiin metsän tilallisuus. Metsäympäristön tarjoama ja lapsille tärkeä riippumattomuuden tunne sekä erityisesti pojilla omien rajojen testaaminen liittyi metsään. Luonnon yksityiskohdat sekä ihmisen jättämät jäljet toimivat leikille merkityksellisinä tekijöinä.
...
Muu nimeke
Metsäleikkien tarkastelua koulun kuvataideprojektissaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Metsä lasten paikkana : 4-7-vuotiaiden lasten keskusteluja metsän merkityksistä
Naskali, Maiju (2019)Tämä tutkimus tarkastelee 4-7-vuotiaiden lasten ja metsäympäristön välisiä merkityssuhteita. Tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönä lapset kokevat metsän. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineisto ... -
Koulupihojen tarjoumat fyysiselle aktiivisuudelle välitunneilla
Kandén, Joona; Porkola, Santeri (2024)Päivittäisen liikkumissuosituksen saavuttavat nykyään vain noin joka kolmas lapsi ja nuori. Peruskoulun aikana välitunteja on ajallisesti yli kolme kertaa enemmän kuin liikuntatunteja, minkä vuoksi välituntien aikainen ... -
Metsän rauhaa, luonnonsuojelua, ekokritiikkiä : luonnon merkityksiä lasten- ja nuortenkirjallisuudessa
Voipio, Myry (IBBY Finland, 2015) -
Lasten toimijuus lapsille suunnatussa näyttelyssä
Pulkka, Sarina (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on etsiä lasten toimijuutta Kulttuurikeskus ARXin lapsille suunnatussa näyttelyssä nimeltä Skidipeli Hämeenlinna. Tutkimusmenetelmiä ovat näyttelyvierailulle osallistuneen lapsiryhmän osallistuva ... -
Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
Haverinen, Karoliina (2020)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, voiko alle kouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa yhteisessä sanataideryhmässä syntyä lapsen ja vanhemman yhteinen subjunktiivinen tila. Tässä tutkimuksessa subjunktiivisella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.