University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä

Thumbnail
View/Open
287.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haverinen, Karoliina
Date
2020
Discipline
KirjoittaminenCreative writing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, voiko alle kouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa yhteisessä sanataideryhmässä syntyä lapsen ja vanhemman yhteinen subjunktiivinen tila. Tässä tutkimuksessa subjunktiivisella tilalla tarkoitetaan mielikuvitukseen suuntautuvaa ja arkitodellisuudesta irrallista tilaa, jossa lapsi ja vanhempi ovat luovia toimijoita. Tutkin myös, mistä elementeistä yhteinen subjunktiivinen tila rakentuu. Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina ovat habitaatin ja rituaalin käsitteet, joiden on todettu vaikuttavan subjunktiivisen tilan syntymiseen. Tutkin myös vanhempien roolia subjunktiivisen tilan rakentumisessa sekä ylipäätään sanataideryhmissä. Pyrin lisäksi selvittämään, mitä ehtoja vanhemman omalle luovuudelle on ryhmissä, joissa ollaan tiiviissä vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Tutkimukseni on laadullista ja etnografista. Havainnoin alle kouluikäisten lasten sanataideryhmiä Mikkelin pääkirjastolla loka–joulukuussa 2019. Havainnoitavia ryhmiä oli kolme: vauvaryhmä 6–12 kuukauden ikäisille, taaperoryhmä 1–2-vuotiaille sekä 3–6-vuotiaiden lasten ryhmä. Lisäksi haastattelin ryhmien toista sanataideohjaajaa selvittääkseni ohjaajan tavoitteita ja merkitystä sanataideryhmän toiminnassa. Tutkimusprosessin aikana huomasin, että vanhemman ja lapsen yhteinen subjunktiivinen tila on mahdollinen ja että habitaatti ja rituaalit kietoutuvat siihen tiiviisti. Habitaatin luovat pääasiassa ohjaajat, mutta myös osallistujilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen. Vauva- ja taaperoryhmissä tärkein habitaatti on lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhde, kun taas isompien lasten ryhmässä tilasuunnittelulla ja somistamisella on merkittävämpi rooli. Rituaalit ovat olennainen osa sanataideryhmän toimintaa, ja ne luovat turvallisuutta ja järjestystä ja toimivat siirtymäriitteinä subjunktiiviseen tilaan. Kaikista keskeisin vanhemman ja lapsen subjunktiiviseen tilaan vaikuttava tekijä on vanhemman toiminta. Vanhemman kannustava asenne ja vuorovaikutus lapsen kanssa on keskeistä alle kouluikäisten sanataidekasvatuksessa. Totean tutkimuksessani, että vauva- ja taaperoikäisten sanataideryhmissä lapsen ja vanhemman vuorovaikutus on lasten iän takia niin symbioottista, että se ei anna mahdollisuutta vanhemman itsenäiseen, luovaan tekemiseen. 3–6-vuotiaiden ryhmässä lapset taas ovat jo sen verran omatoimisia, että vanhemmilla voisi olla omakin sanataidetehtävä. Tutkimuksestani voi olla hyötyä alle kouluikäisten lasten sanataideryhmien järjestämisessä ja kehittämisessä. ...
Keywords
alle kouluikäisten lasten sanataidekasvatus vauvasanataide vanhempi–lapsi-ryhmät subjunktiivinen tila luovuus rituaalit habitaatti sanataidekasvatus sanataide vanhemmat vuorovaikutus lapset (ikäryhmät)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005063078

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen yhteydet 3 vuoden iästä 8 vuoden ikään ja vanhemman sensitiivisyys ja ohjausstrategiat lapsen myönteisen tehtäväorientaation tukena 

    Valjus, Katja (2004)
  • Vanhemman alkoholin ongelmakäyttö vieraana perheessä lapsen näkökulmasta 

    Kamula, Aino-Iita (2019)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassani analysoin, minkälaisena vieraana vanhemman ongelmallinen alkoholin käyttö näyttäytyy perheessä lapsen näkökulmasta. Lisäksi tarkastelen, minkälaisia käsityksiä lapsilla on perheestään, kun ...
  • "Äiti, minulla on isiä ikävä" : lapsen suru vanhemman näkökulmasta 

    Lastunen, Kati (2019)
    Tutkimukseni tavoitteena on selvittää lapsen surua ja sen käsittelyä vanhempien näkökulmasta. Tarkoituksena on tarkastella miten alle 12-vuotiaiden lasten suru näyttäytyy eri ikävaiheissa ja miten lasta pystyisi tukemaan ...
  • Tunteiden siirtyminen vanhempien ja lasten välillä : vanhemman psyykkinen hyvinvointi ja lapsen temperamenttipiirteet tunteiden siirtoon vaikuttavina tekijöinä 

    Kaila, Suvi (2011)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin viikon mittaisen päiväkirjatutkimuksen avulla positiivisten ja negatiivisten tunteiden siirtymistä edellisestä päivästä seuraavaan päivään vanhempien ja lasten välillä sekä vanhemman psyykkistä ...
  • "Hei auta mua laskemaan" : vanhemman osallisuus lapsen matematiikan opiskelussa 

    Liuttu, Krista; Pasanen, Saara (2015)
    Liuttu, K. & Pasanen, S. 2015. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella, miten vanhemman osallisuus näyttäytyy lapsen matematiikan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre