Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHaapakoski, Tiina
dc.date.accessioned2016-01-15T10:52:31Z
dc.date.available2016-01-15T10:52:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1507371
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48363
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutkittiin yritysblogien dialogisia ominaisuuksia. Aikaisimmissa tutkimuksissa on todettu, että yritysblogit soveltuvat yrityksen suhde- ja liiketoiminnan edistämiseen, niiden suosio on kasvanut ja haasteena on yritysblogien heikko dialoginen kapasiteetti. Miten suomalaiset PR-ammattilaiset hyödyntävät yritysblogien dialogista kapasiteettia? PR-ammattiryhmäksi valikoituivat MTL:n jäsenyrityksistä mainos- ja viestintätoimistot: toimistoja 20, tutkimusaika 1.4.–31.7.2015, 129 blogikirjoitusta. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin dialogiset ominaisuudet. Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä sisällönanalysia ja yritysblogien dialogisia ominaisuuksia tutkittiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla. 1. Mitä interaktiivisia ominaisuuksia löytyy mainos- ja viestintätoimistojen yritysblogeista dialogisuuden vahvistamiseksi? Jotkut toimistot tukevat kommentointia, aktiivista julkaisemista,jakamista ja linkkejä. Suurimmat haasteet liittyvät kommentointiin, jakamisen kieltämiseen,jakamisen toteutumiseen ja alhaiseen julkaisuaktiivisuuteen. Toimistoista 80 prosentilla on erilaisia vajeita interaktiivisten ominaisuuksien hyödyntämisessä. Kaikilla toimistoilla on haasteita lukijoiden sitouttamisessa keskusteluun tai jakamiseen. Kommentoinnin sallimisella voi olla vaikutusta myös lukijan halukkuuteen jakaa kirjoituksia eteenpäin. 2. Minkälaisia sisältöominaisuuksia mainos- ja viestintätoimistojen yritysblogit tarjoavat dialogisuuden edistämiseksi? Toimistot tarjoavat eniten tietoa viestinnän ajankohtaisista ilmiöistä, joiden yhteydessä kerrotaan monipuolisesti myös yrityksestä, ulkoisesta toimintaympäristöstä ja asiakkaista. Sisältölähteiden uskottavuus perustuu useimmiten toimistojen ja sen asiantuntijoiden näkemyksiin. Nautinnollisuus ilmenee pääasiassa kuvilla ja rennolla kirjoitustyylillä. Multimedian käyttö on maltillista, lähinnä kuvia. Läheisyyden näkökulmasta bloggaaja kertoo itsestään ja puhuttelee lukijaa tekstirakenteiden avulla jonkin verran. Bloggaajien perustietojen ja kuvien osalta bloggaajat jäävät usein etäisemmiksi. 3. Miten mainos- ja viestintätoimistot hyödyntävät yritysblogien käytettävyyttä dialogisuuden tukemiseksi? Perus- ja navigointirakenteiden ja interaktiivisten ominaisuuksien hyödyntämisessä esiintyy vajeita. Tutkimus oli rajallinen, mutta tuloksista voidaan päätellä, että yritysblogien dialogisen kapasiteetin käyttämisessä on vajeita ja dialogin hyödyntämisessä on haasteita. Johtaako kenties sana yritysblogi harhaan? Yritys on absrakti käsite eli se ei voi keskustella, kysyä ja kuunnella. Jatkotutkimuksille on tarvetta. Tässä tutkimuksessa pienemmät henkilöstöresurssit eivät selitä täysin esimerkiksi kommentoinnin kieltämistä. Mistä vajeet ja haasteet johtuvat?fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (138 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherbloggaaminen suhdetoiminnassa
dc.subject.otherblogin laatu
dc.subject.otherblogin ominaisuudet
dc.subject.otherblogin sisältö
dc.subject.otherblogin suunittelu
dc.subject.otherdialoginen suhdetoiminta
dc.subject.otheryritysblogi
dc.subject.otheryritysten bloggaaminen
dc.titleYritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601151119
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2016-01-15T10:52:31Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysosuhdetoiminta
dc.subject.ysolaatu
dc.subject.ysosisältö
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoyritysviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot