University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yritysten välinen viestintä tukemassa pk-yritysten pääsyä suurhankkeeseen : Fennovoiman ydinvoimalahankkeen näkökulma

Thumbnail
View/Open
1.3Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Westerlund, Johanna
Date
2012
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Pk-yritykset ovat edellytys alueiden talouden kehittämiselle, ja suurhankkeilla voidaan luoda paremmat mahdollisuudet pk-yritysten liiketoiminnalle. Yhteisöviestinnän tutkimuksessa pk-yritysten näkökulma on kuitenkin tähän mennessä jäänyt vähäiselle huomiolle, ja pk-yritysten viestintäkulttuuria tunnetaan heikosti. Tiedon puute vaikeuttaa suurhankkeiden viestinnän johtamista siten, että se huomioisi pk-yritysten tarpeet ja edistäisi siten alueen elinvoimaisuutta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Fennovoiman ydinvoimalahankkeen esimerkin kautta miten yritysten välisellä viestinnällä voidaan tukea pk-yritysten pääsyä suurhankkeeseen ja siten edistää alueen elinvoimaisuutta. Aihetta tutkittiin haastattelemalla kesällä 2012 kymmentä Perämerenkaaren alueella sijaitsevan rakennus- ja infra-alan pk-yrityksen toimitusjohtajaa ja Fennovoiman rakentamisjohtajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysimenetelmän avulla. Tutkimus osoittaa, että yritysten välisellä viestinnällä voidaan lisätä yritysten tietoa hankkeen vaatimuksista, se auttaa yrityksiä verkostoitumaan oikeiden toimijoiden kanssa, ja sen avulla yritykset voivat lisätä tunnettuuttaan päästäkseen mukaan kilpailutukseen. Pk-yritysten osallistumista suurhankkeeseen voidaan tukea huomioimalla viestinnän suunnittelussa viestinnän osapuolten toimintakulttuurit, lähtökohdat ja motivaatiotekijät. Koska pk-yritysten resurssit ovat rajalliset, laadukas ja oikea-aikainen tieto voi auttaa pk-yrityksiä muokkaamaan kapasiteettiaan vastaamaan suurhankkeen vaatimuksia. Tutkimus tarjoaa yhteisöviestinnän alalle tietoa pk-yritysten viestintäkulttuurista ja osoittaa, että myös pk-yritysten näkökulma on syytä huomioida tulevaisuuden tutkimuksessa. Tuloksia voidaan hyödyntää soveltuvin osin myös muihin suurhankkeisiin, mutta yleistäminen edellyttää laajempaa tutkimusta. ...
Keywords
Fennovoima (ydinvoimayhtiö) viestintä yritysviestintä suhdetoiminta verkostoituminen pienet ja keskisuuret yritykset hankkeet aluetalous liiketoiminta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211012834

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Osaamisen itsearviointityökalun kehittäminen yhteistyössä pk-yritysten kanssa 

    Stenström, Marja-Leena; Nikkanen, Pentti; Itkonen, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)
  • Toiminnanohjausjärjestelmän muutosprosessin hyödyt ja haasteet pk-yritysten näkökulmasta 

    Patana, Valtteri (2020)
    Pienten ja keskisuurten yritysten toiminnanohjausjärjestelmiä (ERP-järjestelmiä) ja niiden käyttöä koskeva tutkimus on lisääntynyt viime vuosien aikana, mutta edelleen suuri osa ERP-tutkimuksista pohjautuu suurten yritysten ...
  • Pk-yritysten veromyöntyvyys 

    Itkonen, Juho (2018)
    Veromyöntyvyys tarkoittaa tulojen raportoimista ja verojen maksamista verolakien mukaisesti. Perinteisesti veromyöntyvyyttä on tutkimuksissa pyritty selittämään taloustieteellisillä malleilla, kuten odotetun hyödyn teorialla. ...
  • Digitalisaatio pk-yritysten liiketoiminnan kansainvälistymisen välineenä 

    Toivakka, Juuso (2018)
    Toivakka, Juuso Digitalisaatio pk-yritysten liiketoiminnan kansainvälistymisen välineenä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2018, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Clements, Kati Digitalisaatio ...
  • Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta 

    Suontausta, Kimmo (2015)
    Median- ja teknologian murrokset ovat vaikuttaneet sekä kuluttajien median käyttöön, että yritysten mediamainontaan: median käyttö on pirstaloitunut ja digitaaliset välineet ovat yhä merkittävämmässä roolissa ihmisten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre