Kolmiportainen tuki peruskoulussa vanhempien kokemana
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten ja millaisena alakouluikäisten lasten vanhemmat kokevat ja tietävät kolmiportaisen tuen. Tutkielman tarkoituksena oli saada lisää tietoa siitä, kuinka hyvin vanhemmat tietävät ja tuntevat kolmiportaisen tuen ja miten tyytyväisiä vanhemmat ovat lapsensa opettajaan. Tutkimukseen osallistuneet alakoulun oppilaiden vanhemmat olivat Keski-Suomesta (N=167). Aineisto kerättiin verkkokyselynä. Kyselylomakkeessa ensimmäisessä osiossa selvitettiin vanhempien taustatietoja ja heidän tietouttaan kolmiportaisesta tuesta. Lomakkeen toisessa osassa käytettiin valmista mittaria mittaamaan vanhempien tyytyväisyyttä oppilaan ensisijaiseen opettajaan. Aineistossa oli vastauksia kaikilta tuen portailta: yleiseltä(N=128), tehostetulta(N=20) ja erityiseltä(N=19)
Tutkimuksen perusteella vastaajien tietyt taustatekijät, kuten vastaajan ikä, lapsen vuosiluokka, ensisijainen opettaja, tai oppilaan tuen taso eivät olleet yhteydessä vastaajien tietoisuuteen, mutta vastaajan koulutus oli tilastollisesti merkitsevä tekijä tietoisuuteen kolmiportaisesta tuesta siten, että korkeasti koulutetut olivat tietoisempia kolmiportaisesta tuesta kuin matalasti koulutetut. Tyytyväisyyttä tutkittaessa vastaajan koulutustausta oli erittäin merkitsevästi yhteydessä vanhempien arviointeihin siten, että korkeasti koulutetut olivat tyytyväisempiä kuin matalasti koulutetut. Oppilaan ikä, vastaajan ikä tai oppilaan luokka-aste eivät olleet yhteydessä tyytyväisyyteen opettajasta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Tää on meidän yhteinen juttu” : vanhempien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta alakoulussa
Eerikkilä, Johanna (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakoulun oppilaiden vanhempien kokemuksista kodin ja koulun yhteistyöstä silloin, kun lapsella on tuen tarvetta, ja hän käy koulua tehostetun tuen piirissä. Tutkimuksessa etsittiin ... -
Kodin ja koulun yhteistyö opettajien ja eronneiden vanhempien kokemana
Juvonen, Kyösti (2013) -
Hyvä oppimisympäristö : oppilaiden, vanhempien ja opettajien hyvyyskäsitysten kohtaaminen peruskoulussa
Piispanen, Maarika (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2008) -
Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
Jykylä, Sanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ... -
Esiopetuksesta alkuopetukseen : siirtymä ja perheen arki vanhempien kokemana
Hentunen, Eveliina (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia lapsensa siirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen sekä sitä, millaisia merkittäviä muutoksia perheen arjessa tapahtui vanhempien kertomana. Koulunaloitus ...