Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja.
dc.contributor.authorTausta, Anna
dc.date.accessioned2016-01-11T16:15:50Z
dc.date.available2016-01-11T16:15:50Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1507165
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48309
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Tausta, Anna. 2015. Vammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa. Erityispeda-gogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 53 sivua. Oppikirjat ovat tärkeässä roolissa suomalaisessa koulussa. Niitä käytetään paljon osana opetusta ja ne sosiaalistavat oppilaita osaksi vallitsevaa kulttuuria. Aikaisemmissa tut-kimuksissa oppikirjojen on havaittu kuvaavan yhteiskunnan erilaisia marginaalisia ryh-miä vähän ja yksipuolisesti. Erityisen vähän oppikirjoissa on käsitelty vammaisia henki-löitä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vammaisuudelle rakennettuja merkityksiä ja vammais-ten henkilöiden asemointia oppikirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui yläkoulun ja lukion biologian, terveystiedon, historian, yhteiskuntaopin, uskonnon ja elämänkatso-mustiedon oppikirjoista. Analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia. Tutkimusaineistosta nimettiin viisi erilaista vammaisuuden diskurssia: Medikaalinen diskurssi, ongelmadiskurssi, eksistentiaalinen diskurssi, oikeusdiskurssi ja normaali-suusdiskurssi. Tulokset osoittivat, että vammaisuutta käsiteltiin oppikirjoissa vähän ja kuvaus oli pitkälti kategorisoivaa sekä kielteisiä stereotypioita toistavaa. Osa diskurs-seista tuotti kuitenkin vastapuhetta perinteiselle vammaiskuvaukselle ja toi esille vam-maisten henkilöiden tavallisuutta ja oikeuksia. Diskursseissa tuli esille sekä vammai-suuden yksilöllinen että yhteiskunnallisen mallin oletuksia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (56 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherVammaisuus
dc.subject.otheroppikirja
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.titleVammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601111073
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2016-01-11T16:15:50Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovammaisuus
dc.subject.ysooppikirjat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright