Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi
Authors
Date
2015Maahanmuuttajien määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut merkittävästi. Venäjää äidinkielenään puhuvat koululaiset ovat kolmanneksi suurin maahanmuuttajien ryhmä. Tämä tulee huomioida myös opetuksen suunnittelussa. Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen auttavat maahanmuuttajia integroitumaan yhteiskuntaan. Tästä huolimatta kaksi- tai monikielisten koululaisten oppimisen vaikeuksia on tutkittu vähemmän kuin syntyperäisten kielen puhujien vastaavia.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan maahanmuuttajien oppimisvaikeuksia monialaisen opettajaryhmän haastattelujen pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia oppimisvaikeuksia suomalaisessa koulussa opiskelevilla maahanmuuttajaoppilailla on, millä tavoin maahanmuuttajaoppilaiden oppimisvaikeudet ilmenevät ja huomaavatko opettajat eroa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksissa äidinkielessä ja toisessa kielessä. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu vuosina 2010–2013 suoritetun DIALUKI-projektin 22 opettajan haastatteluaineistoon. Opettajat toimivat eri tahoilla maahanmuuttajien kanssa aina heidän maahan saapumisen alusta heidän kouluun integroitumiseen saakka.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien mielestä, äidinkielellä on sekä negatiivisia, että positiivisia vaikutuksia maahanmuuttajan toisen kielen oppimiseen. Negatiiviset vaikutukset näkyvät kielioppiasioissa ja kirjainten sekoittamisena. Positiiviset vaikutukset, jotka ovat suurempia, perustuvat siihen, että äidinkielen osaaminen on pohja toisen kielen oppimiselle.
Tutkimuksesta ilmeni, että konkreettiset vaikeudet maahanmuuttajilla näkyvät suomen kielen kielioppiasioissa, muun muassa diftongeissa, geminaatoissa ja kaksoisvokaaleissa. Sitä, voidaanko näiden perusteella maahanmuuttajalla määritellä olevan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, ei voida sanoa. Lisäksi kävi ilmi, että maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksiin vaikuttavat monet muut tekijät, jotka ovat yhteydessä koko oppimisprosessiin, kuten esimerkiksi keskittymisen häiriöt.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Âzykovaâ identičnost' russkoâzyčnyh gimnazistov v Finlândii : na osnove polustrukturirovannogo interv'û
Niittyranta, Marika (2012)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan venäjänkielisten lukiolaisten kieli-identiteettiä puolistrukturoidun yksilöhaastattelun avulla. Suomessa asuu paljon venäläisiä maahanmuuttajia, ja ajan myötä ilmestyy jo toisen ... -
Russkij stol v Finlândii : kul'tura pitaniâ russkoâzyčnyh immigrantov v Finlândii s točki zreniâ akkul'turacii
Petrova, Larisa (2010)Ruoka on erottamaton osa jokapäiväistä elämäämme. Ruoassa heijastuvat kunkin kansan perinteet, historia ja luonne. Tutustuminen uuteen kulttuuriin alkaa usein tutustumisella uuden maan ruokakulttuuriin. Tässä pro gradu ... -
Rol' social'nyh svâzej pri akkul'turacii detskih i vzroslyh rossijskih immigrantov v Finljândii : na osnove tematičeskogo intervû
Yli-Torkko, Janita (2017)Pro gradu -tutkielmani käsittelee lapsena ja aikuisiällä Suomeen muuttaneiden venäläisten maahanmuuttajien sosiaalisia suhteita ja niiden vaikutusta Suomeen sopeutumiseen. Venäläisten maahanmuuttajien määrä on lisääntynyt ... -
Obučenie v finskoj škole i process integracii russkoâzyčnyh učaĉihsâ-immigrantov - točka zreniâ roditelej
Rynkänen, Tatjana (2008) -
Kaksikieliset oppilaat suomea ja venäjää kirjoittamassa : minun rakkaus väri - valeasininen ja violetti
Ullakonoja, Riikka; Nieminen, Lea; Haapakangas, Eeva-Leena; Huhta, Ari; Alderson, Charles (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2012)The present study focuses on Russian-Finnish bilingual pupils’ writing performances which were evaluated on the Common European Framework of Reference scale by three raters. The aim is to investigate how the pupils differ ...