dc.contributor.advisor | Ullakonoja, Riikka | |
dc.contributor.advisor | Lähteenmäki, Mika | |
dc.contributor.author | Hakkarainen, Janette | |
dc.date.accessioned | 2016-01-11T16:01:37Z | |
dc.date.available | 2016-01-11T16:01:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1507405 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48308 | |
dc.description.abstract | Maahanmuuttajien määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut merkittävästi. Venäjää äidinkielenään puhuvat koululaiset ovat kolmanneksi suurin maahanmuuttajien ryhmä. Tämä tulee huomioida myös opetuksen suunnittelussa. Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen auttavat maahanmuuttajia integroitumaan yhteiskuntaan. Tästä huolimatta kaksi- tai monikielisten koululaisten oppimisen vaikeuksia on tutkittu vähemmän kuin syntyperäisten kielen puhujien vastaavia.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan maahanmuuttajien oppimisvaikeuksia monialaisen opettajaryhmän haastattelujen pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia oppimisvaikeuksia suomalaisessa koulussa opiskelevilla maahanmuuttajaoppilailla on, millä tavoin maahanmuuttajaoppilaiden oppimisvaikeudet ilmenevät ja huomaavatko opettajat eroa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksissa äidinkielessä ja toisessa kielessä. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu vuosina 2010–2013 suoritetun DIALUKI-projektin 22 opettajan haastatteluaineistoon. Opettajat toimivat eri tahoilla maahanmuuttajien kanssa aina heidän maahan saapumisen alusta heidän kouluun integroitumiseen saakka.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien mielestä, äidinkielellä on sekä negatiivisia, että positiivisia vaikutuksia maahanmuuttajan toisen kielen oppimiseen. Negatiiviset vaikutukset näkyvät kielioppiasioissa ja kirjainten sekoittamisena. Positiiviset vaikutukset, jotka ovat suurempia, perustuvat siihen, että äidinkielen osaaminen on pohja toisen kielen oppimiselle.
Tutkimuksesta ilmeni, että konkreettiset vaikeudet maahanmuuttajilla näkyvät suomen kielen kielioppiasioissa, muun muassa diftongeissa, geminaatoissa ja kaksoisvokaaleissa. Sitä, voidaanko näiden perusteella maahanmuuttajalla määritellä olevan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, ei voida sanoa. Lisäksi kävi ilmi, että maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksiin vaikuttavat monet muut tekijät, jotka ovat yhteydessä koko oppimisprosessiin, kuten esimerkiksi keskittymisen häiriöt. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (74 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | rus | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | maahanmuutaja | |
dc.subject.other | venäläinen maahanmuuttaja | |
dc.subject.other | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.other | dysleksia | |
dc.title | Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201601111072 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Venäjän kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | Russian Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2016-01-11T16:01:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 312 | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajatausta | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | venäläiset | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | dysleksia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |