Âzykovaâ identičnost' russkoâzyčnyh gimnazistov v Finlândii : na osnove polustrukturirovannogo interv'û
Tekijät
Päivämäärä
2012Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan venäjänkielisten lukiolaisten kieli-identiteettiä puolistrukturoidun yksilöhaastattelun avulla. Suomessa asuu paljon venäläisiä maahanmuuttajia, ja ajan myötä ilmestyy jo toisen sukupolven maahanmuuttajia, joiden kotikielenä saattaa hyvinkin olla vielä venäjä. Olisi hyödyllistä tietää erityisesti venäjänkielisten nuorten kieli-identiteeteistä, jotta voidaan tarkastella, miten hyvin he ovat kotoutuneet, miten he ylläpitävät äidinkieltänsä ja kenenä he itseänsä pitävät. Kieli-identiteetti on tärkeä asia, sillä myös maahanmuuttajanuoret voivat lähteä lukion jälkeen jatko-opiskelemaan, jolloin kieli- ja kieli-identiteetti-kysymykset nousevat tärkeiksi.
Metodina käytän puolistrukturoitua eli teemahaastattelua, joka on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Puolistrukturoidussa haastattelussa kaikille informanteille esitetään samat kysymykset, samassa järjestyksessä. Kysymykset koskevat venäläisten äidinkielen säilyttämistä ja ylläpitämistä, identiteettiä, koulumenestystä, sekä vaikeuksia, joita ilmenee kielen kanssa. Aineiston analyysi lähtee liikkeelle aineistosta, eikä teoriasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että venäläistaustaisten lukiolaisten sopeutumiseen ja kielenoppimiseen vaikuttavat eniten vertaissuhteet. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa haastateltavista pitää itseään yhä venäläisenä. Näillä samoilla lukiolaisilla suurin osa kavereista on venäläisiä ja he käyttävät venäjän kieltä keskenään. Noin kolmasosa vastasi olevansa mielestään suomalainen tai venäläissuomalainen. Heillä oli suurin osa kavereista suomalaisia, ja heidän venäläisten kavereidensa kanssa he saattavat puhua myös suomea.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Âzykovaâ identičnost' russkoâzyčnyh škol'nikov v Finlândii
Iskanius, Sanna (1998) -
Âzykovaâ i ètničeskaâ identičnost' lûdej s udmurtskimi kornâmi : na osnove oprosa
Kylmälä, Ksenia (2016)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan 18–30-vuotiaiden udmurttisukuisten etnistä ja kielellistä identiteettiä. Tutkielmassa selvitän, miten 18–30 vuotiaat suhtautuvat omaan etniseen ja kielelliseen perimäänsä ja ... -
Trudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi
Hakkarainen, Janette (2015)Maahanmuuttajien määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut merkittävästi. Venäjää äidinkielenään puhuvat koululaiset ovat kolmanneksi suurin maahanmuuttajien ryhmä. Tämä tulee huomioida myös opetuksen suunnittelussa. ... -
Russkij stol v Finlândii : kul'tura pitaniâ russkoâzyčnyh immigrantov v Finlândii s točki zreniâ akkul'turacii
Petrova, Larisa (2010)Ruoka on erottamaton osa jokapäiväistä elämäämme. Ruoassa heijastuvat kunkin kansan perinteet, historia ja luonne. Tutustuminen uuteen kulttuuriin alkaa usein tutustumisella uuden maan ruokakulttuuriin. Tässä pro gradu ... -
Monikielisten lukiolaisnuorten kielelliset elämäkerrat ja identiteetit - kerronnallinen haastattelututkimus
Haapanen, Hanna (2014)Kansainvälisen muuttoliikkeen ja globalisaation myötä suomalainen yhteiskunta ja koulumaailma on monikielistynyt huomattavasti. Ihmiset asuvat elämänsä aikana monenlaisissa kieliympäristöissä, ja heidän kielenkäyttönsä ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.