University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Oli kerrankin hauskaa mutta oppi samalla" : stationsundervisning på gymnasienivå

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salomäki, Sanna
Date
2015
Discipline
Ruotsin kieliSwedish

 
Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli kartoittaa kahden ruotsinopettajan ja heidän ruotsin ryhmiensä suhtautumista laatimaani yhteistoiminnalliseen oppimateriaaliin ja työpistetyös-kentelyyn opetusmenetelmänä. Oppimateriaali koostui seitsemästä työpistetehtävästä, joita käy-tettiin kahden lukiolaisryhmän 45 minuutin ruotsin oppitunnilla. Yhteistoiminnallisen oppitunnin jälkeen selvitettiin kyselylomakkeella, miten opiskelijaryhmät suhtautuvat materiaaliin sekä haastateltiin heidän opettajiaan. Samalla kartoitettiin myös, miten opiskelijat ja opettajat yleensä ottaen suhtautuvat yhteistoiminnallisiin työtapoihin, joista esimerkkinä käytettiin työpistetyös-kentelyä. Tutkimusmateriaali koostui laatimastani yhteistoiminnallisesta oppimateriaalista, kahden opetta-jan haastattelusta sekä kahden lukiolaisryhmän kyselylomakkeista. Kahdessa ruotsin ryhmässä oli lukiolaisia yhteensä 37. Lomake koostui neljästä osasta: perustiedoista, tehtäväkohtaisesta arvioinnista, tunnin ilmapiirin arvioinnista ja työpisteiden toimivuuden yleisestä arvioinnista. Työpistetyöskentelyyn ohjanneeseen oppimateriaaliin suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti. Opiskelijoiden mielestä menetelmä oli kiinnostava ja voisi jatkossa tuoda silloin tällöin käytet-tynä vaihtelua ruotsin tunteihin. Myös opettajat suhtautuivat materiaalin myönteisesti ja olivat sitä mieltä, että opiskelijat oppivat tärkeitä taitoja tunnin aikana, kuten ruotsin sanastoa ja yh-dessä työskentelemisen taitoja. ...
Alternative title
Stationsundervisning på gymnasienivå
Keywords
samarbetsinlärning stationsundervisning gymnasieundervisning lukiolaiset lukio ruotsin kieli opetus yhteistoiminnallinen oppiminen oppimateriaali
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601051017

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Yhdessä toisten kanssa tehdessä oppii paitsi ruotsia, myös sosiaalisia taitoja ja yhdessä tekeminen tekee oppimisesta hauskaa." : gymnasisters åsikter och erfarenheter om grupparbete som arbetsform under svenskkurser 

    Keränen, Aino-Kaisa (2013)
    Tämän kvantitatiivisen tutkielman tarkoituksena on selvittää lukiolaisten suhtautumista ryhmätyöskentelyyn ruotsin kielen kursseilla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat tekevät lukiolaisten mielestä ryhmätyöstä ...
  • Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå 

    Varpula, Maija (2022)
    Tässä maisterintutkielmassa kartoitin ääntämisen opetuksen lisämateriaalia sekä sen käyttöä lukion ruotsin opettajien keskuudessa. Tutkimuksessa selvitin, kokevatko opettajat tarvetta lisämateriaalille ääntämisen opetuksessa, ...
  • Att lära sig muntlig kommunikation genom smågruppsarbete : ett materialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6 

    Hamunen, Kaisa (2016)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalipaketti ruotsin kielen suullisen viestinnän harjoittelemiseksi B1-oppimäärässä alakoulun kuudennella luokalla. Materiaalin kohderyhmänä on äidinkieleltään suomenkieliset ...
  • Yhteistoiminnallinen oppimateriaali alakoulun valmistavaan opetukseen 

    Tukiainen, Mirka (2015)
    Tukiainen, Mirka. 2015. Kasvatustieteen ja suomen kielen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos ja kielten laitos. Tämän tutkielman tarkoituksena on tuottaa teoriapohjaisesti perusopetuksen ...
  • Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie 

    Mäkipää, Toni (2016)
    Opettajan antamalla palautteella on keskeinen rooli opetuksessa, sillä sen avulla oppilas saa tietää, miten hän etenee omassa oppimisprosessissansa. Lisäksi palautteella on vaikutus oppilaan motivaatioon ja itsetuntoon. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre