University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie

Thumbnail
View/Open
354.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkipää, Toni
Date
2016
Discipline
Ruotsin kieliSwedish

 
Opettajan antamalla palautteella on keskeinen rooli opetuksessa, sillä sen avulla oppilas saa tietää, miten hän etenee omassa oppimisprosessissansa. Lisäksi palautteella on vaikutus oppilaan motivaatioon ja itsetuntoon. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukiolaiset haluavat saada suullista ja kirjallista palautetta ruotsin ja englannin opetuksessa. Tarkastelin myös, miten opettajat antavat palautetta oppilaillensa ja onko kielten välissä havaittavissa mitään eroja. Tutkimusaineistoni muodostui 45 lukiolaisesta ja kahdesta opettajasta. Observoin kolme tuntia ruotsin opetusta ja kolme tuntia englannin opetusta, minkä jälkeen sekä lukiolaiset että opettajat vastasivat kyselyyn. Aineisto on kerätty joulukuussa 2015. Tulosten mukaan oppilaat arvostavat henkilökohtaista palautetta. Esimerkiksi aine voitaisiin käydä suullisesti läpi. Lisäksi oppilaat pyrkivät oikeakielisyyteen opinnoissaan, ja he haluavat saada tietää virheensä palautteen avulla. Täten oppilailla vaikuttaa olevan ulkoinen motivaatio palautteen saamiseen. Suuri enemmistö haluaa myös, että opettaja korjaa virheet sekä suullisissa että kirjallisissa tuotoksissa. Suurin osa opettajien antamasta suullisesta palautteesta koostuu kehuista ja oppilaiden virheiden suorasta korjaamisesta. Kirjallisessa palautteessa puolestaan kiinnitetään huomiota esimerkiksi kielioppiin, sisältöön ja kehitykseen. Kielten välillä oli havaittavissa myös eroja, sillä esimerkiksi englannin opetuksessa annetaan vähemmän suullista ja kirjallista palautetta kuin ruotsin opetuksessa. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, sillä kyseessä oli tapaustutkimus. Silti tulokset antavat arvokasta tietoa sekä nykyisille että tuleville kieltenopettajille. Tulevissa tutkimuksissa suullista ja kirjallista palautetta voisi tarkastella laajemmalla osanottajamäärällä. Lisäksi olen keskittynyt tässä tutkimuksessa ainoastaan opettajan antamaan palautteeseen. Täten toinen näkökulma palautteeseen voisi olla oppilaiden toisilleen antama palaute ja sen vaikutus kehitykseen ja oppimiseen. ...
Keywords
muntlig feedback skriftlig feedback återkoppling svenska engelska gymnasium språkundervisning fallstudie kvantitativ undersökning kvalitativ undersökning enkät observation Tapaustutkimus palaute lukio lukiolaiset ruotsin kieli englannin kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021758

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • E-uttalsinlärning : en kvalitativ innehållsanalys av svenska och engelska uttalswebbplatser som inlärningsmaterial för självstudium 

    Tuomiranta, Kaisa (2012)
    Alati muuttuvassa ja kansainvälistyvässä informaatioyhteiskunnassa kansalaisilta vaaditaan monipuolista, erityisesti suullista, kielitaitoa ja teknistä osaamista sekä kykyä ja halua jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja uuden ...
  • Begäranden i gymnasisters e-postmeddelanden på L2 svenska och engelska 

    Jämsen, Pauliina (2016)
    Pragmalingvistiikka käsittelee kielen ja sen käytön vuorovaikutussuhdetta. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten pragmalingvistisiä taitoja tarkastelemalla pyyntöjen muodostamista ruotsin ja englannin ...
  • Studenters uppfattningar om metoder för inlärning av svenska och engelska : de bästa respektive minst lyckade sätten att lära sig svenska och engelska i grundskolan och gymnasiet 

    Holopainen, Anni (2013)
    Tämän tutkielman tarkoitus on ottaa selvää, millä tavoin yliopistossa opintojaan aloittavat ruotsin ja englannin kielten opiskelijat ovat oppineet näitä kieliä peruskoulussa ja lukiossa. Kyse on siis heidän käsityksistään. ...
  • Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis 

    Pirskanen, Sini (2017)
    Tämän maisterintutkielman tutkimuskohteena on palaute Jyväskylän yliopiston Kielikeskuksen valinnaisella ruotsin Hjälpis-verkkokurssilla. Tutkintovaatimuksiin pakollisena kuuluvan toisen kotimaisen kielen, ruotsin taitojen ...
  • Lexikal transfer från engelska i högstadieelevers och gymnasisters texter samt svensklärares attityder till engelska i det svenska språket 

    Penttinen, Heidi (2016)
    Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, miten englannin kielen vaikutus näkyy yläasteikäisten ja lukioikäisten kirjoittamissa ruotsinkielisissä teksteissä leksikaalisella tasolla. Lisäksi tutki-muksessa tarkasteltiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre