Show simple item record

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.advisorLaakso, Marja-Leena
dc.contributor.authorLoimuneva, Minna
dc.date.accessioned2015-12-16T07:54:17Z
dc.date.available2015-12-16T07:54:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1506004
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48126
dc.description.abstract24 tuntia avoinna olevassa yhteiskunnassa yhä useammat vanhemmat tekevät vuorotyötä. Näiden vanhempien lapsille varhaiskasvatuksen tehtävänä on tarjota vuorohoitoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia haasteita vuorohoito aiheuttaa alle kolmevuotiaan lapsen hyvinvoinnille erityisesti kiintymyssuhteen, rytmin ja sosiaalisten suhteiden näkökulmasta sekä etsiä hyväksi havaittuja käytäntöjä ja toimintatapoja näihin haasteisiin vastaamisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluin, haastattelemalla kahdeksaa vuorohoidon työntekijää Keski-Suomen ja Etelä-Suomen kunnissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimus on toteutettu osana Suomen Akatemian rahoittamaa Lasten sosioemotionaalinen hyvinvointi ja perheen arki 24/7 taloudessa – tutkimushanketta. Tutkimustulosten mukaan vuorohoidon haasteet koostuivat ihmissuhteiden, arjen ja rytmin vaihtuvuudesta sekä toiminnan järjestämisen haasteista. Toiminnan järjestämisen haasteisiin kuuluivat resursseihin ja lapsiryhmään liittyvät haasteet. Vuorohoidon haasteisiin vastaamisen hyvät käytännöt ja toimintatavat jakautuivat aikuisten toimintaan liittyviin käytäntöihin ja vuorohoidon toimintakäytänteisiin. Tulosten mukaan kasvattajat voivat omalla toiminnallaan ja päätöksillään vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja turvallisuuden tunteeseen vuorohoidossa. Vuorohoito aiheuttaa kasvattajissa huolta lapsen hyvinvoinnista ja turvallisuuden tunteesta. Tämän tutkimuksen perusteella vuorohoidon henkilökunta on jo selvästi suunnitellut ja toteuttanut toimintaa huomioiden vuorohoidon omaleimaisuuden ja näin pyrkinyt lapsen turvallisuuden tunteen säilymiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (97 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervuorohoito
dc.subject.otherhyvinvointi
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.titlePienen lapsen hyvinvointi vuorohoidossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512164048
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2015-12-16T07:54:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysopäivähoito
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record