Lapsi vuorohoidossa : perheiden kokemuksia vuorohoidosta ja lapsen temperamentista ryhmäperhepäivähoidossa

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten ja vanhempien kokemuksia vuorohoidosta sekä vanhempien ja lasten tulkintoja temperamenttipiirteistä vuorohoitoon sopeutumisessa. Tutkimus toteutettiin kahdessa vuorohoitoyksikkönä toimivassa ryhmäperhepäiväkodissa. Tutkimukseen osallistui viisi perhettä ja kuusi 3–6 -vuotiasta lasta. Aineisto kerättiin vanhemmilta kotona täytettävillä kyselylomakkeilla, joista toinen koski vuorohoitoa ja toinen lasten temperamenttipiirteitä. Lapsilta aineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla heitä ryhmäperhepäiväkodeissa. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimus osoitti, että aikaisiin aamuhoitoihin lähteminen oli hankalaa, lapset olivat väsyneitä, he ikävöivät ja kaipasivat aikuisen ja kavereiden läsnäoloa. Leikit olivat rauhallisia aamun aikaisina tunteina. Iltahoitoon lähteminen oli helpompaa, mutta hoitopäivät saattoivat olla pitkiä ja lasten oli vaikea rauhoittua yöunille iltahoidon jälkeen. Myöhäisissä iltahoidoissa lapset olivat väsyneitä ja levottomia sekä leikit olivat hektisiä. Tutkimus osoitti, että lapsista mukavinta vuorohoidossa oli kerran viikossa järjestettävä leikki- ja lelupäivä. Myös kaverit ja hoitajat olivat lapsille tärkeitä. Ikäviä asioita vuorohoidossa olivat muun muassa ikävöiminen ja kiusaaminen sekä päiväunet. Tutkimus osoitti myös, että lasten ja vanhempien tulkinnat lasten aktiivisuudesta ja rytmisyydestä olivat samansuuntaisia. Tutkittavat lapset olivat liikunnallisesti aktiivisia ja heidän mielipuuhaansa vuorohoidossa oli ulkoilu ja jumppa. Rytmisyydeltään tutkittavat lapset olivat säännöllisiä vuorohoidosta huolimatta. Heidän unirytminsä kuitenkin häiriintyi jonkin verran vuorohoidon vaihtelevan rytmin takia. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lapset tarvitsevat vuorohoidossa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista läsnäoloa eli aikuisen syliä, lapsen kohtaamista yksilöinä sekä yhdessä pelaamista ja leikkimistä lapsen kanssa. Iltahoidossa tarvitaan riittävästi aikuisia, jotta aikaa ja ohjausmahdollisuuksia olisi yhtä lasta kohden enemmän. Tutkimuksen mukaan myös temperamentiltaan erilaiset lapset tarvitsevat erilaista ja yksilöllistä huomiota vuorohoitoon sopeutumisessa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205111639Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share