dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.advisor | Laakso, Marja-Leena | |
dc.contributor.author | Loimuneva, Minna | |
dc.date.accessioned | 2015-12-16T07:54:17Z | |
dc.date.available | 2015-12-16T07:54:17Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1506004 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48126 | |
dc.description.abstract | 24 tuntia avoinna olevassa yhteiskunnassa yhä useammat vanhemmat tekevät vuorotyötä. Näiden vanhempien lapsille varhaiskasvatuksen tehtävänä on tarjota vuorohoitoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia haasteita vuorohoito aiheuttaa alle kolmevuotiaan lapsen hyvinvoinnille erityisesti kiintymyssuhteen, rytmin ja sosiaalisten suhteiden näkökulmasta sekä etsiä hyväksi havaittuja käytäntöjä ja toimintatapoja näihin haasteisiin vastaamisessa.
Tämän laadullisen tutkimuksen tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluin, haastattelemalla kahdeksaa vuorohoidon työntekijää Keski-Suomen ja Etelä-Suomen kunnissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimus on toteutettu osana Suomen Akatemian rahoittamaa Lasten sosioemotionaalinen hyvinvointi ja perheen arki 24/7 taloudessa – tutkimushanketta. Tutkimustulosten mukaan vuorohoidon haasteet koostuivat ihmissuhteiden, arjen ja rytmin vaihtuvuudesta sekä toiminnan järjestämisen haasteista. Toiminnan järjestämisen haasteisiin kuuluivat resursseihin ja lapsiryhmään liittyvät haasteet. Vuorohoidon haasteisiin vastaamisen hyvät käytännöt ja toimintatavat jakautuivat aikuisten toimintaan liittyviin käytäntöihin ja vuorohoidon toimintakäytänteisiin. Tulosten mukaan kasvattajat voivat omalla toiminnallaan ja päätöksillään vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja turvallisuuden tunteeseen vuorohoidossa. Vuorohoito aiheuttaa kasvattajissa huolta lapsen hyvinvoinnista ja turvallisuuden tunteesta. Tämän tutkimuksen perusteella vuorohoidon henkilökunta on jo selvästi suunnitellut ja toteuttanut toimintaa huomioiden vuorohoidon omaleimaisuuden ja näin pyrkinyt lapsen turvallisuuden tunteen säilymiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (97 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | vuorohoito | |
dc.subject.other | hyvinvointi | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.title | Pienen lapsen hyvinvointi vuorohoidossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201512164048 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2015-12-16T07:54:18Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |