International students' perceptions on their adaptation to Indonesia and their intercultural relationship development : special focus on differences in communication styles and the role of English as a lingua franca

Abstract
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kansainväliset opiskelijat kuvaavat sopeutumistaan Indonesiaan. Sopeutumista tarkastellaan erityisesti niiden ihmissuhteiden valossa, joita opiskelijat loivat Indonesiassa. Tutkimuksen tavoitteena on lisäksi selvittää opiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten kulttuuriset viestintätyylien erot sekä Englanti lingua franca -kielenä vaikuttivat ihmissuhteiden kehittymiseen. Tutkimusote on laadullinen. Tutkimukseen osallistujat valittiin yhdistämällä lumipalloja mukavuusotantatapoja. Tutkimusjoukoksi valikoitui 11 opiskelijaa, joista 10 osallistui AIESEC-järjestön työharjoitteluohjelmaan, kun taas yksi tutkimukseen osallistujista oli AFS-ohjelman oppilasvaihdossa. Aineisto kerättiin sähköpostitse käyttämällä puolistrukturoituja avoimia haastattelukysymyksiä. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivista teema-analyysiä käyttäen. Tutkielman tulokset osoittavat, että opiskelijoiden sosiaalinen verkosto koostui pääosin kansainvälisistä sekä kantaväestön kanssa solmituista ihmissuhteista. Vastaajat kokivat nämä ihmissuhteet tärkeänä sopeutumista edistävänä tekijänä. Toinen tekijä, joka edesauttoi vastaajien sopeutumista Indonesiaan, oli heidän henkilökohtaiset ominaisuutensa. Lisäksi kokemuksella kohdemaan hyvästä valmiudesta vastaanottaa tulijat näytti olevan suuri sopeutumista edistävä merkitys. Jotkut vastaajista toisaalta kokivat kohdemaan valmiuden vastaanottaa tulijat heikoksi, sillä he kokivat paikallisilta saamansa suuren huomion epämukavaksi. Tällä kokemuksella näytti olevan negatiivinen vaikutus näiden vastaajien sopeutumiseen. Aineistosta nousi esiin seuraavat kolme tekijää, jotka edistivät opiskelijoiden kansainvälisten ihmissuhteiden muodostumista; kansainvälisten kontaktien hyvä englannin kielen taito, kokemus samanlaisuudesta sekä fyysinen läsnäolo. Sen sijaan ihmissuhteiden kehittymistä indonesialaisten kanssa rajoitti indonesialaisten heikko englannin kielen taito, epäsuora viestintätyyli ja vähäinen itsestäkertominen. Fyysinen läsnäolo sekä hyvä englannin kielen taito puolestaan nähtiin edesauttavan syvempien ihmissuhteiden kehittymistä heidän kanssaan.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512144030Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share