Erityisluokanopettajien ammatillinen identiteetti ja opettajuus koulun työyhteisössä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisluokanopettajien ammatil-lista identiteettiä ja opettajuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien kokemuksia ammatillisen identiteetin ja opettajuuden kehittymisestä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä erityisluokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui 8 erityisluokanopettajaa eri paikkakunnilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä teemoitellen, tyypilleen ja luokitellen.
Tutkimuksesta ilmenee, että erityisluokanopettajan ammatillinen identi-teetti muodostuu koulutuksen ja työkokemuksen välisessä suhteessa. Koulu-tuksen katsottiin olevan merkityksellinen, mutta suurin painoarvo annettiin tässä tutkimuksessa kokemukselle. Erityisluokanopettajan työ vaatii asiantuntija osaamista ja vuorovaikutustaitoja. Erityisluokanopettajien opettajuus perustui oppilaiden kohtaamiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön eri yhteistyötahojen kanssa. Tutkimus osoitti, että työyhteisöllä on merkitys työhön ja kollegiaalinen tuki osoittautui tärkeäksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että erityisluokanopettajuus muodostuu kokemuksen myötä, teorian ja käytännön työn vuoropuheluna. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisluokanopettajan työ on vaativaa ja haasteellista työtä, joka edellyttää ammattitaitoista osaamista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
Saloniemi, Mervi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksestä heidän opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
Vocational teachers' identity construction at the interface of work and education
Vilppola, Jiri; Arvaja, Maarit; Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (Routledge, 2023)This longitudinal study examined the identity trajectories of vocational education and training (VET) teacher trainees during a workplace-oriented teacher training process. It also sought to determine the factors that may ... -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001)