Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPuisto, Noora
dc.date.accessioned2015-12-14T13:00:02Z
dc.date.available2015-12-14T13:00:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1505877
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48096
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisluokanopettajien ammatil-lista identiteettiä ja opettajuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien kokemuksia ammatillisen identiteetin ja opettajuuden kehittymisestä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä erityisluokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui 8 erityisluokanopettajaa eri paikkakunnilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä teemoitellen, tyypilleen ja luokitellen. Tutkimuksesta ilmenee, että erityisluokanopettajan ammatillinen identi-teetti muodostuu koulutuksen ja työkokemuksen välisessä suhteessa. Koulu-tuksen katsottiin olevan merkityksellinen, mutta suurin painoarvo annettiin tässä tutkimuksessa kokemukselle. Erityisluokanopettajan työ vaatii asiantuntija osaamista ja vuorovaikutustaitoja. Erityisluokanopettajien opettajuus perustui oppilaiden kohtaamiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön eri yhteistyötahojen kanssa. Tutkimus osoitti, että työyhteisöllä on merkitys työhön ja kollegiaalinen tuki osoittautui tärkeäksi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että erityisluokanopettajuus muodostuu kokemuksen myötä, teorian ja käytännön työn vuoropuheluna. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisluokanopettajan työ on vaativaa ja haasteellista työtä, joka edellyttää ammattitaitoista osaamista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherAmmatillinen identiteetti
dc.subject.otheropettajuus
dc.subject.othererityisluokanopettaja
dc.subject.othertyöyhteisö
dc.titleErityisluokanopettajien ammatillinen identiteetti ja opettajuus koulun työyhteisössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512144014
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2015-12-14T13:00:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoerityisluokat
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot