Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities
Oppiminen on vahvasti sidoksissa identiteettiin, sillä se voi saada aikaan muutoksen ihmisessä niin ajatuksen, toiminnan kuin tekojenkin tasolla. Vieraan kielen oppimista onkin verrattu uuden identiteetin omaksumiseen, sillä sen myötä oppijan käsitys itsestään muuttuu. Tarkempaa tietoa siitä, miten oppijat kokevat muuttuvansa ja millaisia identiteettejä heillä on kielen oppimisen myötä, löytyy kuitenkin hyvin vähän. Tämän lisäksi suurin osa kielen oppimisen ja identiteetin yhdistävistä tutkimuksista on tehty toisen kielen kontekstissa, jolloin kohderyhmänä ovat pääsääntöisesti olleet maahanmuuttajat, joiden vieraan kielen identiteetin muodostamiseen liittyy kuitenkin hyvin erilaisia prosesseja ja tavoitteita kuin luokkahuonekontekstissa opiskelevien.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia identiteettejä liittyy vieraan kielen oppimiseen aikuisiällä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui neljä 30-50 – vuotiasta suomalaista vieraan kielen oppijaa Jyväskylän kansalaisopistosta, jotka kertoivat kielen oppimiskokemuksistaan menneisyydessä ja nykyhetkessä sekä kuvailivat tulevaisuuden suunnitelmiaan kielen parissa. Aineisto analysoitiin narratiivisesti, eli oppijoiden kokemuksista koottiin yksilölliset tarinat, jotka kuvasivat heidän identiteettejään.
Tutkimuksen tulosten mukaan kielen opiskelu oli muuttanut oppijoita monella tavalla. Kielitaidon sekä kielen parissa syntyneiden kokemusten kautta jokaiselle oppijalle oli kehittynyt vieraan kielen identiteetti, joka koostui oppijoiden henkilökohtaisesta, työ-, oppija-, sekä kielellisestä identiteetistä. Identiteetit liittyivät vahvasti niihin yhteisöihin, joihin oppijat kokivat tai toivoivat kuuluvansa. Lisääntyneen kielitaitonsa sekä kulttuuritietoutensa myötä merkityksellisin yhteisöistä oli kohdekielisten ryhmä, mutta myös kansalaisopiston merkitys oppimisympäristönä näkyi kieliopinnoissa, sillä kenelläkään oppijoista ei ollut säännöllisiä kontakteja natiiveihin. Aikuisoppijoiden identiteettien muodostumista ennalta auttoi heidän positiivinen suhtautumisensa kielen opiskeluun, motivaatio sekä tulevaisuudensuunnitelmat. Vieras kieli nähtiin vahvasti sijoituksena omaan tulevaisuuteen, etenkin työelämän näkökulmasta katsottuna, mutta myös tärkeänä ja hyödyllisenä harrastuksena. Tutkimuksia vieraan kielen identiteeteistä tarvitaan kuitenkin lisää yksilöllisten muutosprosessien ymmärtämistä sekä opetuksen kehittämistä varten.
...
Muu nimeke
Case study of four adult language learners' emerging identitiesAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulun kahlitsemat - arjen selviytyjät : näkökulmia kielen oppimiseen
Martin, Maisa; Dufva, Hannele; Heikkilä, Heli (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2003)This article discusses written narratives about foreign language learning. The stories were collected in a contest organised by KVS Foundation (Kansanvalistusseura), a Finnish organisation for adult education. Over 500 ... -
“Hopefully nähdään” : North American Finnish language learners building community through virtual conversation hours
Muhonen, Anu; Räsänen, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)In the Finnish Studies Programs at two North-American universities, Finnish language students have collaborated online and participated in informal virtual conversational coffee hour meetings. These meetings are offered ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
"Tässä ryhmässä olen aika hyvä" : ekologinen näkökulma kielenoppijaidentiteetteihin peruskoulun viidennen ja kuudennen luokan englannin opetuksessa
Skinnari, Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Exploring the conditions of English language education through the experience of Eritrean Sophomore English language learners and teachers
Tewelde, Mussie; Moate, Josephine; Posti-Ahokas, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2023)This study addresses the little studied context of English language education in Eritrea. Despite the teaching of English as a subject and the forward-looking mother tongue policy implemented in Eritrean elementary education, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.