Oppimiskontekstin vaikutus oppijanpragmatiikkaan : astemääritteet leksikaalisina nallekarhuina
Jantunen, J. H. (2015). Oppimiskontekstin vaikutus oppijanpragmatiikkaan : astemääritteet leksikaalisina nallekarhuina. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 25, 105-136. https://doi.org/10.5128/LV25.05
Julkaistu sarjassa
Lähivõrdlusi. LähivertailujaTekijät
Päivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© 2015 Jarmo Harri Jantunen.
Artikkelissa käsitellään oppimisympäristön vaikutusta astemääritteiden käyttöön. Astemääritteet ovat jonkin ominaisuuden asteen suurta, kohtalaista tai vähäistä määrää ilmaisevia, pragmaattista merkitystä kantavia adverbeja (esim. melko, hyvin, tosi). Oppimisympäristön vaikutusta käsitellään artikkelissa korpusten avulla. Vaikka tällä hetkellä käytössä olevat oppijansuomen aineistot eivät ole täysin vertailukelpoisia keskenään esimerkiksi tekstien tehtävänantojen suhteen, voidaan niiden avulla tehdä alustavia havaintoja oppimiskontekstin vaikutuksesta ja edelleen hypoteeseja tulevia tutkimuksia varten. Oppimiskontekstilla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa sitä ympäristöä, jossa kieltä opitaan: kielenoppimista kohdekulttuurin ulkopuolella (vieraana kielenä) tai kohdekulttuurissa (toisena kielenä). Aiemmassa tutkimuksessa on esitetty havaintoja, että oppimiskonteksti vaikuttaa oppimiseen, mutta myös vastakkaisia ajatuksia on tuotu esiin. Tutkimuksen menetelmällisenä lähtökohtana on avainsana-analyysi ja aineistona käytetään neljää korpusta (Kansainvälinen oppijansuomen korpus, Yleisten kielitutkintojen korpus, Käännössuomen korpus ja Suomen kielen tekstikokoelma), joiden hakutuloksia täydennetään internet-hauilla. Ensiksi mainittu aineisto sisältää vieraana kielenä -aineistoa, toinen toisena kielenä -aineistoa ja kolme viimeistä kuvaavat kohdekielistä kielenkäyttöä. Tutkimustulokset eivät anna yksiselitteistä kuvaa astemääritteiden käytöstä: Ensiksikin tulokset tukevat aiempia havaintoja siitä, että oppijan käyttävät astemääritteitä paljon, mutta erityisesti ne ovat suomea Suomessa opiskelevien suosiossa. Toisaalta kohdekulttuurissa opiskelevien astemääritekirjo osoittautuu kapeammaksi. Molemmilla ryhmillä on lisäksi käytössä ns. leksikaalisia nallekarhuja (engl. lexical teddy bears), mutta nämä ovat osin erilaisia ryhmittäin. Astemääritteiden käyttö on sidoksissa syntagmaattisiin kombinaatioihin ja tilannekontekstiin, ja osoittautuu, että molempien ryhmien oppijat tuottavat jossain määrin fraseologisia tai rekistereihin liittyviä epätyypillisyyksiä.
...
Julkaisija
Eesti Rakenduslingvistika UhingISSN Hae Julkaisufoorumista
1736-9290Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25296508
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppijansuomen n-grammit : korpusvetoinen tutkimus B1-kielitaitotason toistuvista monisanaisista rakenteista
Pekkala, Juha-Matti (2020)Tutkimuksessa kartoitetaan oppijansuomen B1-kielitaitotason kirjoitetuissa teksteissä ilmeneviä n-grammeja. Kielentutkimuksessa n-grammeilla tarkoitetaan tutkittavassa kieliaineistossa usein toistuvia, n-määrästä sanoja ... -
Dimensionality reduction framework for detecting anomalies from network logs
Sipola, Tuomo; Juvonen, Antti; Lehtonen, Joel (CRL Publishing, 2012)Dynamic web services are vulnerable to multitude of intrusions that could be previously unknown. Server logs contain vast amounts of information about network traffic, and finding attacks from these logs improves the ... -
Anomaly detection from network logs using diffusion maps
Sipola, Tuomo; Juvonen, Antti; Lehtonen, Joel (Springer, 2011)The goal of this study is to detect anomalous queries from network logs using a dimensionality reduction framework. The fequencies of 2-grams in queries are extracted to a feature matrix. Dimensionality reduction is done ... -
Exercise treatment effect modifiers in persistent low back pain : an individual participant data meta-analysis of 3514 participants from 27 randomised controlled trials
Hayden, Jill A.; Wilson, Maria N.; Stewart, Samuel; Cartwright, Jennifer L.; Smith, Andrea O.; Riley, Richard D.; van Tulder, Maurits; Bendix, Tom; Cecchi, Francesca; Costa, Leonardo O. P.; Dufour, Ninna; Ferreira, Manuela L.; Foster, Nadine E.; Gudavalli, Maruti R.; Hartvigsen, Jan; Helmhout, Pieter; Kool, Jan; Koumantakis, George A.; Kovacs, Francisco M.; Kuukkanen, Tiina; Long, Audrey; Macedo, Luciana G., Machado, Luciana A. C.; Maher, Chris G.; Mehling, Wolf; Morone, Giovanni; Peterson, Tom; Rasmussen-Barr, Eva; Ryan, Cormac G.; Sjögren, Tuulikki; Smeets, Rob; Staal, J. Bart; Unsgaard-Tøndel, Monica; Wajswelner, Henry; Yeung, Ella W. (BMJ Publishing Group Ltd.; British Association of Sport and Exercise Medicine, 2020)Background: Low back pain is one of the leading causes of disability worldwide. Exercise therapy is widely recommended to treat persistent non-specific low back pain. While evidence suggests exercise is, on average, ... -
Expanding selves : an insider’s exploration of learner identity in second or other language learning
Fernandez, Irene (2018)Identity is at the core of all human experience, and that is no different for teaching and learning experiences in second or other language learning classrooms. Yet the task of defining learner identity within these contexts ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.