dc.contributor.advisor | Björn, Piia | |
dc.contributor.author | Mäkivierikko, Anu | |
dc.date.accessioned | 2015-12-03T09:01:57Z | |
dc.date.available | 2015-12-03T09:01:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1505175 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47971 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteyksiä. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaiden kouluun kiinnit-tymisessä eroja sen mukaan, mihin matematiikan taitoryhmään oppilas kuuluu. Tutkimusjoukko koostui länsi- ja itäsuomalaisten koulujen kolmasluokkalaisis-ta oppilaista, joita tutkimuksessa oli mukana yhteensä 144.
Oppilailta kerättynä tutkimusaineistona käytettiin teknistä lukutaitoa ja luetun ymmärtämistä mitanneita tehtäviä, matemaattisia taitoja mitanneita teh-täviä ja kouluun kiinnittymistä mitannutta kyselyä. Aineisto analysoitiin käyt-tämällä Pearsonin korrelaatiokerrointa, yksisuuntaista varianssianalyysiä (1-ANOVA) ja lineaarista regressioanalyysiä sekä tarkastelemalla frekvenssejä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemis-taidilla ja matemaattisilla taidoilla ei ollut yhteyttä kouluun kiinnittymiseen. Sen sijaan matemaattiset ja kielelliset taidot olivat yhteydessä toisiinsa.
Alakoululaisten lukemistaitojen ja matemaattisten taitojen välisiin yhteyk-siin on syytä kiinnittää enemmän huomiota, jotta molempia taitoja voitaisiin tukea heti koulun alusta lähtien. Oppilaiden kouluun kiinnittymistä tulisi myös seurata ja arvioida enemmän jo alakoulussa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (38 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kouluun kiinnittyminen | |
dc.title | Kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteydet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201512033900 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-12-03T09:01:58Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |