Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ullamaija
dc.contributor.authorMartinviita, Hanna
dc.contributor.authorValli, Elina
dc.date.accessioned2015-11-25T16:29:25Z
dc.date.available2015-11-25T16:29:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1505758
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47839
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoululaisten oppilaiden huoltajat kokevat sähköisin viestintävälinein toteutetun kodin ja koulun välisen yhteistyön. Lisäksi tutkittiin, miten sähköisten viestintävälineiden yleistyminen on huoltajien mukaan vaikuttanut yhteistyössä käytävään vuorovaikutukseen. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto koostui seitsemän huoltajan haastattelusta, ja puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla saatu aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin myötä tulokset ryhmiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti. Tulosten mukaan huoltajat kokevat kasvokkain toteutetut tapaamiset välttämättömänä osana yhteistyötä. Heille lankeaa passiivinen, informaation vastaanottajan rooli sähköisin viestintävälinein toteutetussa yhteistyössä. Sähköiset viestintävälineet ovat vaikuttaneet huoltajien ja opettajien vuorovaikutukseen sekä positiivisesti että negatiivisesti. Positiivisia muutoksia ovat vaivattomuus, Wilman sitomattomuus aikaan tai paikkaan sekä madaltunut kynnys yhteydenotossa. Negatiivisia muutoksia vuorovaikutuksessa ovat aidon välittämisen ja kunnioittamisen tunteen vähäisyys sekä opettajan jääminen etäiseksi. Myös Wilman aikana lisääntyneet väärinymmärrykset ja negatiivissävytteiset viestit koetaan kielteisiksi muutoksiksi. Puhelin on säilyttänyt asemansa yhteydenpidossa tärkeiden asioiden hoitamisessa. Tutkimuksen myötä herää kysymys, toimiiko Wilma vain sähköisenä ilmoitustauluna vai tukeeko se vuorovaikutuksen ja yhteistyön tavoitteita.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (72 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherhuoltaja
dc.subject.othersähköiset viestintävälineet
dc.subject.otherkodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.title"Tämä on nykyaikaa." : alakoululaisten huoltajien kokemuksia sähköisin viestintävälinein toteutetusta kodin ja koulun yhteistyöstä
dc.title.alternativeAlakoululaisten huoltajien kokemuksia sähköisin viestintävälinein toteutetusta kodin ja koulun yhteistyöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511253833
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-11-25T16:29:26Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysohuoltajat
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysosähköinen viestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot