Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAlakarhu, Mirva
dc.date.accessioned2015-11-19T10:34:18Z
dc.date.available2015-11-19T10:34:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1504264
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47747
dc.description.abstractAlakarhu, Mirva. 2015. ”Elämänpituinen matkahan tää on.” Ohjausalan opis-kelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintojen aikana. Kasva-tustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjausalan opiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumista opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, kuinka opiskelijat suhteuttavat kehittyvää ohjaaja-identiteettiään opettajan ammatti-identiteettiin. Aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmällä ja analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän opinto-ohjaajan erilliskoulutuksessa ja kahden ohjausalan maisteriohjelmassa opiskelevan tulevan ohjaajan haastatteluista. Kukin haastateltava haastateltiin opintojen aikana kaksi kertaa, ensimmäisen kerran opintojen alussa ja toisen kerran opintojen loppuvaiheessa. Haastattelupuheesta nostetaan esiin kaksi rajapintaa, joita vasten haastateltavat kehittyvää ammatti-identiteettiään pohtivat: ohjausalan koulutuksen rajapinta sekä opettajuuden ja ohjaajuuden rajapinta. Sisällönanalyysin keinoin kuvataan, kuinka ohjaajaopiskelijat hahmottavat ammatillista kehittymistään suhteessa näihin rajapintoihin pohtimalla esimerkiksi koulutuksen teoreettista sisältöä, työmuotoja sekä ohjausharjoitteluja. Opettajan ja ohjaajan ammattiroo-leja haastateltavat hahmottavat toisistaan selkeästi erillisinä, helposti yhdistet-tävinä rooleina tai täysin yhtenevinä rooleina. Opettajan ammatissa toimivat haastateltavat myös katsoivat koulutuksen parantaneen heidän pedagogisia valmiuksiaan. Sisällönanalyysi antoi monipuolisen kuvan ohjaajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin kehittymisestä opintojen aikana. Jatkotutkimuksella voitaisiin tutkia esimerkiksi ohjaajan ammatillisen identiteetin muotoutumista edelleen työelämään siirtymisen jälkeen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (68 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherammatti-identiteetti
dc.subject.otherohjaus
dc.subject.otheropinto-ohjaaja
dc.subject.otheropiskelu
dc.title"Elämänpituinen matkahan tää on." : ohjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana
dc.title.alternativeOhjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511193725
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-11-19T10:34:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysoopinto-ohjaajat
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysoohjaus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot