Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorYlä-Ajos, Maria
dc.date.accessioned2015-11-11T12:13:11Z
dc.date.available2015-11-11T12:13:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1503874
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47649
dc.description.abstractEsimerkeillä on keskeinen rooli matematiikan opetuksessa. Käytännönläheisillä ja oppilaiden kokemusmaailmaa laajentavilla esimerkeillä voidaan konkretisoida ja havainnollistaa opittavaa ainesta, eheyttää opetusta sekä kehittää oppilaiden laaja-alaista osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajan rakentamia esimerkkejä autenttisissa opetustilanteissa luokkaympäristössä. Tutkimustehtävät olivat seuraavat: Miten erityisopettajat rakentavat esimerkkejä matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa? sekä Millaisia tehtäviä erityisopettajan rakentamat esimerkit palvelevat opetuksessa? Koska tarkoituksena on tutkia, miten opetuspuheeseen upotetut esimerkit käytännössä esitetään, valikoitui tutkimusmenetelmäksi etnometodologinen keskustelunanalyysi. Aineistona olivat kahdessa peruskoulussa videotallennetut osa-aikaisen erityisopetuksen matematiikan oppitunnit. Opettajilta, oppilailta ja heidän vanhemmiltaan oli kysytty kirjalliset luvat tutkimukseen. Tutkimustulokset osoittavat, että peruskoulun matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa esimerkkejä rakennettiin usein yhdessä oppilaiden kanssa. Opettaja vei esimerkinantoa eteenpäin osallistaen oppilaita siihen kysymysten kautta ja tarvittaessa johdattelemalla oppilaita löytämään oikeita vastauksia. Näin opettaja palautti jo opittuja asioita oppilaan mieleen tai siltasi oppilaalla jo olemassa olevaa tietoa uuden tiedon kanssa. Esimerkkejä annettiin myös suoran opetuksen yhteydessä. Tällöin oli kyse oppilaille uuden asian käsittelystä. Erityisopettajan rakentamilla esimerkeillä oli neljä eri tehtävää. Nämä eri tehtävät olivat seuraavat: yleisen säännön rakentaminen yksittäisestä tilanteesta, matemaattisen määritelmän tai käsitteen havainnollistaminen, opittavan asian rinnastaminen tuttuun asiaan sekä matemaattisen käsitteen yhdistäminen oppilaan arkikokemuksiin. Siten matematiikan osa-aikaisen erityisopetuksen tunneilla käytettyjen esimerkkien ensisijainen tehtävä oli tehdä abstraktit matemaattiset käsitteet konkreettisiksi ja tutuiksi oppilaille. Tulokset vahvistavat esimerkeillä olevan tärkeän pedagogisen roolin matematiikan opetuksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (70 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheresimerkki
dc.subject.otherkeskustelunanalyysi
dc.subject.othermatematiikka
dc.subject.otherosa-aikainen erityisopetus
dc.titleEsimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511113629
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-11-11T12:13:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoesimerkit
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot