University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa

Thumbnail
View/Open
603.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ylä-Ajos, Maria
Date
2015
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Esimerkeillä on keskeinen rooli matematiikan opetuksessa. Käytännönläheisillä ja oppilaiden kokemusmaailmaa laajentavilla esimerkeillä voidaan konkretisoida ja havainnollistaa opittavaa ainesta, eheyttää opetusta sekä kehittää oppilaiden laaja-alaista osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajan rakentamia esimerkkejä autenttisissa opetustilanteissa luokkaympäristössä. Tutkimustehtävät olivat seuraavat: Miten erityisopettajat rakentavat esimerkkejä matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa? sekä Millaisia tehtäviä erityisopettajan rakentamat esimerkit palvelevat opetuksessa? Koska tarkoituksena on tutkia, miten opetuspuheeseen upotetut esimerkit käytännössä esitetään, valikoitui tutkimusmenetelmäksi etnometodologinen keskustelunanalyysi. Aineistona olivat kahdessa peruskoulussa videotallennetut osa-aikaisen erityisopetuksen matematiikan oppitunnit. Opettajilta, oppilailta ja heidän vanhemmiltaan oli kysytty kirjalliset luvat tutkimukseen. Tutkimustulokset osoittavat, että peruskoulun matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa esimerkkejä rakennettiin usein yhdessä oppilaiden kanssa. Opettaja vei esimerkinantoa eteenpäin osallistaen oppilaita siihen kysymysten kautta ja tarvittaessa johdattelemalla oppilaita löytämään oikeita vastauksia. Näin opettaja palautti jo opittuja asioita oppilaan mieleen tai siltasi oppilaalla jo olemassa olevaa tietoa uuden tiedon kanssa. Esimerkkejä annettiin myös suoran opetuksen yhteydessä. Tällöin oli kyse oppilaille uuden asian käsittelystä. Erityisopettajan rakentamilla esimerkeillä oli neljä eri tehtävää. Nämä eri tehtävät olivat seuraavat: yleisen säännön rakentaminen yksittäisestä tilanteesta, matemaattisen määritelmän tai käsitteen havainnollistaminen, opittavan asian rinnastaminen tuttuun asiaan sekä matemaattisen käsitteen yhdistäminen oppilaan arkikokemuksiin. Siten matematiikan osa-aikaisen erityisopetuksen tunneilla käytettyjen esimerkkien ensisijainen tehtävä oli tehdä abstraktit matemaattiset käsitteet konkreettisiksi ja tutuiksi oppilaille. Tulokset vahvistavat esimerkeillä olevan tärkeän pedagogisen roolin matematiikan opetuksessa. ...
Keywords
esimerkki keskustelunanalyysi matematiikka osa-aikainen erityisopetus esimerkit opetus erityisopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511113629

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27669]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Peruskoulun ylimpien luokkien laaja-alainen erityisopetus : laaja-alaisten erityisopettajien käsityksiä opetuksen toteutuksesta, ongelmista ja kehittämisestä Turussa ja Oulussa 

    Feodoroff-Rantala, Eveliina (2003)
  • Matematiikkaa vai suomea? : S2-oppijoiden oma-aloitteiset kysymykset peruskoulun matematiikan oppitunneilla 

    Lilja, Niina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2014)
    In recent years, learner-initiated actions have started to attract more and more attention in research on classroom interaction. It has been recognized that by taking the initiative and by actively contributing to the ...
  • Luokkamuotoisesta luokattomaan : Jyväskylän kaupungin erityisopetuskäytänteiden rakentuminen 1960 - 1990 

    Lahtinen-Salila, Irmeli; Lahtinen-Leinonen, Marjut (2018)
    Erityisopetuksen käytänteet muuttuivat kansakoulusta peruskouluun siirtymisen myötä. Erityisluokkaopetuksen rinnalle käynnistyi klinikkamuotoinen eli luokaton erityisopetus. Monien vaiheiden jälkeen klinikkamuotoisen ...
  • Osa-aikainen erityisopetus esiopetuksessa erityisopettajan kertomana 

    Asikainen, Liisa (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajan toimintaa esiopetuksen osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisista tekijöistä erityisopettajien työnkuvat muodostuvat, ja ...
  • Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista 

    Välimäki, Laura (2020)
    Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre