Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
Esimerkeillä on keskeinen rooli matematiikan opetuksessa. Käytännönläheisillä ja oppilaiden kokemusmaailmaa laajentavilla esimerkeillä voidaan konkretisoida ja havainnollistaa opittavaa ainesta, eheyttää opetusta sekä kehittää oppilaiden laaja-alaista osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajan rakentamia esimerkkejä autenttisissa opetustilanteissa luokkaympäristössä. Tutkimustehtävät olivat seuraavat: Miten erityisopettajat rakentavat esimerkkejä matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa? sekä Millaisia tehtäviä erityisopettajan rakentamat esimerkit palvelevat opetuksessa?
Koska tarkoituksena on tutkia, miten opetuspuheeseen upotetut esimerkit käytännössä esitetään, valikoitui tutkimusmenetelmäksi etnometodologinen keskustelunanalyysi. Aineistona olivat kahdessa peruskoulussa videotallennetut osa-aikaisen erityisopetuksen matematiikan oppitunnit. Opettajilta, oppilailta ja heidän vanhemmiltaan oli kysytty kirjalliset luvat tutkimukseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että peruskoulun matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa esimerkkejä rakennettiin usein yhdessä oppilaiden kanssa. Opettaja vei esimerkinantoa eteenpäin osallistaen oppilaita siihen kysymysten kautta ja tarvittaessa johdattelemalla oppilaita löytämään oikeita vastauksia. Näin opettaja palautti jo opittuja asioita oppilaan mieleen tai siltasi oppilaalla jo olemassa olevaa tietoa uuden tiedon kanssa. Esimerkkejä annettiin myös suoran opetuksen yhteydessä. Tällöin oli kyse oppilaille uuden asian käsittelystä.
Erityisopettajan rakentamilla esimerkeillä oli neljä eri tehtävää. Nämä eri tehtävät olivat seuraavat: yleisen säännön rakentaminen yksittäisestä
tilanteesta, matemaattisen määritelmän tai käsitteen havainnollistaminen, opittavan asian rinnastaminen tuttuun asiaan sekä matemaattisen käsitteen yhdistäminen oppilaan arkikokemuksiin. Siten matematiikan osa-aikaisen erityisopetuksen tunneilla käytettyjen esimerkkien ensisijainen tehtävä oli tehdä abstraktit matemaattiset käsitteet konkreettisiksi ja tutuiksi oppilaille. Tulokset vahvistavat esimerkeillä olevan tärkeän pedagogisen roolin matematiikan opetuksessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24532]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
Lähde, Mari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta ... -
Yläkoulun laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn haasteista ja niitä helpottavista tekijöistä
Vähätalo, Elli (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita yläkoulun laaja-alaiset erityisopettajat kokevat työssään, ja millaiset tekijät helpottavat työn haasteita. Tutkimusaihetta lähestyttiin tarkastelemalla ... -
Dysleksiariskilasten lukivaikeudet ja niiden kuntoutus
Kuronen, Marjo (2002) -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Välimäki, Laura (2020)Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ...