Show simple item record

dc.contributor.advisorMartin, Maisa
dc.contributor.authorHuhtala, Ulla
dc.date.accessioned2015-10-28T07:29:07Z
dc.date.available2015-10-28T07:29:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1498659
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47477
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa pyrin selvittämään, miten oppilaiden monikulttuurinen tausta huomioidaan suomi äidinkielenä- ja suomi toisena kielenä -oppimateriaaleissa. Tutkin sitä, miten oppimateriaalien valinnoissa huomioidaan oppilaiden erilainen kulttuuritausta ja tuetaan heidän kulttuuri-identiteettinsä kehittymistä ja integraatiotaan. Tutkimukseni pohjaa opetussuunnitelman perusteisiin ja siihen kirjattuihin, monikulttuurisuuskasvatuksellisia näkemyksiä heijasteleviin tavoitteisiin. Tutkimus on perusteltu ja ajankohtainen, sillä lisääntynyt maahanmuuttajien määrä suomalaisissa kouluissa pakottaa tarkastelemaan ja pohtimaan, miten maahanmuuttajaoppilaiden tarpeet huomioidaan opetuksessa ja oppimateriaaleissa. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta osasta, oppikirjoista ja opettajille tekemistäni teemahaastatteluista. Aineistoa analysoimalla pyrin vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Miten suomi äidinkielenä- ja suomi toisena kielenä -oppimateriaaleissa huomioidaan monikulttuurisuuskasvatukselliset tavoitteet? ja 2) Millaisiin monikulttuurisuuskasvatuksellisiin valintoihin opettajat päätyvät valitessaan ja tehdessään oppimateriaaleja? Analysoin aineistoani sisällönanalyysin keinoin. Oppikirjoissa tarkastelin etnisten vähemmistöjen esittämistä, eri kulttuureihin liittyviä sisältöjä ja stereotypioita, oppikirjojen muodostamaa oppilaskuvaa sekä oppilaiden kulttuuritiedon hyödyntämistä. Analyysini perusteella oppimateriaaleissa vastataan melko huonosti monikulttuurisuuskasvatuksellisiin tavoitteisiin, vaikkakin suomi äidinkielenä- ja S2-oppikirjojen välillä on nähtävissä eroja. Etniset vähemmistöt ovat oppikirjoissa lähes näkymättömissä ja vieraista kulttuureista annetaan usein melko yksipuolinen tai jopa stereotyyppinen kuva. Lisäksi erityisesti suomi äidinkielenä -oppikirjoissa oppilaille tuotetaan suomalainen identiteetti eikä oppilaita ohjata hyödyntämään kulttuuritietouttaan. Haastattelujen avulla tarkastelin opettajien oppimateriaalivalintoja ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Kaikki opettajat olivat pohtineet monikulttuurisuuskasvatukseen liittyviä asioita, mutta suurin osa opettajista ei pitänyt monikulttuurisuuskasvatusta keskeisenä osana opetustaan. Opettajat kokivat osin haasteelliseksi oppilaiden kulttuuritaustan huomioimisen, minkä vuoksi he kertoivat välttelevänsä oppilaiden kulttuuritaustojen huomioimista tai niiden hyödyntämistä niin oppimateriaaleissa kuin muussa opetuksessakin. Tutkimukseni perusteella oppimateriaaleista välittyvä monikulttuurisuuskasvatuksellinen ajattelu on varsin niukkaa. Tähän vaikuttavat paitsi oppikirjojen tekijöiden myös opettajien valinnat. Perusopetuksen opetussuunnitelman monikulttuurisuuskasvatuksellisista tavoitteista huolimatta ne eivät ole siirtyneet oppimateriaaleihin. Ilmiö on tärkeä tiedostaa, jotta oppimateriaalien tekijät ja opettajat havahtuisivat kiinnittämään tähän enemmän huomiota. Samalla tutkimus antaa myös laajemmin näkökulmaa siitä, millainen rooli monikulttuurisuuskasvatuksella on koulumaailmassa tällä hetkellä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (93 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othermonikulttuurisuuskasvatus
dc.titleYläkoulun suomi äidinkielenä- ja suomi toisena kielenä -oppimateriaalit monikulttuurisuuskasvatuksen välittäjinä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201510283519
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2015-10-28T07:29:07Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright