Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtonen, Sanna
dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorPihavaara, Paavo
dc.date.accessioned2015-10-19T09:39:22Z
dc.date.available2015-10-19T09:39:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1498144
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47326
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Monikielisyys eli plurilingualismi on 1970-luvulta asti nousussa ollut ideologia kielten opetuksessa, ja varsinkin viime aikoina se on noussut yhä enemmän etualalle Euroopan Unionissa. Monikielisyys on päässyt näkyvämmälle asemalle Unionin johtavana periaatteena kielten opetuksessa, ja yhtenä taustatoimijana tämän kehityksen taustalla on Euroopan neuvosto, joka on myös julkaissut tässä tutkimuksessa tarkasteltavat tekstit.. Tämän tutkielman tavoitteena on luoda syvempi katsaus niihin ideologioihin ja arvoihin jotka vaikuttavat monikielisyyden periaatteeseen eurooppalaisessa kielen opetuksessa. Tutkielman materiaalina on Euroopan neuvoston (Council of Europe) vuonna 2007 julkaisema From linguistic diversity to plurilingual education: Guide for the Development of Language Education Policies in Europe ja sen mukana julkaistut 22 sitä tukevaa tutkimusta. Metodina on käytetty pääasiassa kriittistä diskurssianalyysiä ja sen piirissä varsin keskeistä Faircloughin kolmiosaista analyysimetodia. Keskeisiä käsitteitä ovat kieli-ideologia ja valta, joita on tutkittu kriittisen diskurssianalyysin näkökulmasta, erityisesti kuten Fairclough ja myöhemmistä kirjoittajista Blommaert ovat ne määritelleet. Työn tuloksena selvisi että monikielisyyden periaatteet ja ideologia pohjautuvat melko vahvasti yleisiin länsimaisiin vapauden ja kansalaisoikeuksien periaatteisiin, mutta myös varsinkin englannin kielen ylivallan pysäyttämiseen ja vastustamiseen. Kielten laaja opetus nähdään varsinkin keinona lisätä kansalaisten suvaitsevaisuutta, sekä myös yrityksenä luoda yhtenäisyyttä Euroopan Unionin poliittisen kokonaisuuden sisällä. Myös taloudellisten näkökulmien ja realiteettien vaikutus päätöksiin kielen opetuksessa oli huomattavasti laajempaa kuin olisi voinut arvata etukäteen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (120 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEuroopan Unioni
dc.titleI for one welcome our plurilingual overlords : a critical discourse analysis of the values and ideologies connected with plurilingualism in the policy document From linguistic diversity to plurilingual education : guide for the development of language educacation policies in Europe
dc.title.alternativeCritical discourse analysis of the values and ideologies connected with plurilingualism in the policy document From linguistic diversity to plurilingual education : guide for the development of language educacation policies in Europe
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201510193402
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2015-10-19T09:39:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoideologiat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot