dc.contributor.advisor | Lehtonen, Sanna | |
dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | Pihavaara, Paavo | |
dc.date.accessioned | 2015-10-19T09:39:22Z | |
dc.date.available | 2015-10-19T09:39:22Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1498144 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47326 | |
dc.description.abstract | Tiivistelmä – Abstract
Monikielisyys eli plurilingualismi on 1970-luvulta asti nousussa ollut ideologia kielten opetuksessa,
ja varsinkin viime aikoina se on noussut yhä enemmän etualalle Euroopan Unionissa. Monikielisyys
on päässyt näkyvämmälle asemalle Unionin johtavana periaatteena kielten opetuksessa, ja yhtenä
taustatoimijana tämän kehityksen taustalla on Euroopan neuvosto, joka on myös julkaissut tässä
tutkimuksessa tarkasteltavat tekstit..
Tämän tutkielman tavoitteena on luoda syvempi katsaus niihin ideologioihin ja arvoihin jotka
vaikuttavat monikielisyyden periaatteeseen eurooppalaisessa kielen opetuksessa. Tutkielman
materiaalina on Euroopan neuvoston (Council of Europe) vuonna 2007 julkaisema From linguistic
diversity to plurilingual education: Guide for the Development of Language Education Policies in
Europe ja sen mukana julkaistut 22 sitä tukevaa tutkimusta. Metodina on käytetty pääasiassa
kriittistä diskurssianalyysiä ja sen piirissä varsin keskeistä Faircloughin kolmiosaista
analyysimetodia. Keskeisiä käsitteitä ovat kieli-ideologia ja valta, joita on tutkittu kriittisen
diskurssianalyysin näkökulmasta, erityisesti kuten Fairclough ja myöhemmistä kirjoittajista
Blommaert ovat ne määritelleet.
Työn tuloksena selvisi että monikielisyyden periaatteet ja ideologia pohjautuvat melko vahvasti
yleisiin länsimaisiin vapauden ja kansalaisoikeuksien periaatteisiin, mutta myös varsinkin englannin
kielen ylivallan pysäyttämiseen ja vastustamiseen. Kielten laaja opetus nähdään varsinkin keinona
lisätä kansalaisten suvaitsevaisuutta, sekä myös yrityksenä luoda yhtenäisyyttä Euroopan Unionin
poliittisen kokonaisuuden sisällä. Myös taloudellisten näkökulmien ja realiteettien vaikutus
päätöksiin kielen opetuksessa oli huomattavasti laajempaa kuin olisi voinut arvata etukäteen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (120 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Euroopan Unioni | |
dc.title | I for one welcome our plurilingual overlords : a critical discourse analysis of the values and ideologies connected with plurilingualism in the policy document From linguistic diversity to plurilingual education : guide for the development of language educacation policies in Europe | |
dc.title.alternative | Critical discourse analysis of the values and ideologies connected with plurilingualism in the policy document From linguistic diversity to plurilingual education : guide for the development of language educacation policies in Europe | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201510193402 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Diskurssianalyysi | |
dc.date.updated | 2015-10-19T09:39:23Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | ideologiat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |