I for one welcome our plurilingual overlords : a critical discourse analysis of the values and ideologies connected with plurilingualism in the policy document From linguistic diversity to plurilingual education : guide for the development of language educacation policies in Europe
Tiivistelmä – Abstract
Monikielisyys eli plurilingualismi on 1970-luvulta asti nousussa ollut ideologia kielten opetuksessa,
ja varsinkin viime aikoina se on noussut yhä enemmän etualalle Euroopan Unionissa. Monikielisyys
on päässyt näkyvämmälle asemalle Unionin johtavana periaatteena kielten opetuksessa, ja yhtenä
taustatoimijana tämän kehityksen taustalla on Euroopan neuvosto, joka on myös julkaissut tässä
tutkimuksessa tarkasteltavat tekstit..
Tämän tutkielman tavoitteena on luoda syvempi katsaus niihin ideologioihin ja arvoihin jotka
vaikuttavat monikielisyyden periaatteeseen eurooppalaisessa kielen opetuksessa. Tutkielman
materiaalina on Euroopan neuvoston (Council of Europe) vuonna 2007 julkaisema From linguistic
diversity to plurilingual education: Guide for the Development of Language Education Policies in
Europe ja sen mukana julkaistut 22 sitä tukevaa tutkimusta. Metodina on käytetty pääasiassa
kriittistä diskurssianalyysiä ja sen piirissä varsin keskeistä Faircloughin kolmiosaista
analyysimetodia. Keskeisiä käsitteitä ovat kieli-ideologia ja valta, joita on tutkittu kriittisen
diskurssianalyysin näkökulmasta, erityisesti kuten Fairclough ja myöhemmistä kirjoittajista
Blommaert ovat ne määritelleet.
Työn tuloksena selvisi että monikielisyyden periaatteet ja ideologia pohjautuvat melko vahvasti
yleisiin länsimaisiin vapauden ja kansalaisoikeuksien periaatteisiin, mutta myös varsinkin englannin
kielen ylivallan pysäyttämiseen ja vastustamiseen. Kielten laaja opetus nähdään varsinkin keinona
lisätä kansalaisten suvaitsevaisuutta, sekä myös yrityksenä luoda yhtenäisyyttä Euroopan Unionin
poliittisen kokonaisuuden sisällä. Myös taloudellisten näkökulmien ja realiteettien vaikutus
päätöksiin kielen opetuksessa oli huomattavasti laajempaa kuin olisi voinut arvata etukäteen.
...
Muu nimeke
Critical discourse analysis of the values and ideologies connected with plurilingualism in the policy document From linguistic diversity to plurilingual education : guide for the development of language educacation policies in EuropeMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29511]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Linguistic Diversity as a Problem and a Resource – Multilingualism in European and Finnish Policy Documents
Nikula, Tarja; Saarinen, Taina; Pöyhönen, Sari; Kangasvieri, Teija (Palgrave Macmillan, 2012) -
“If you don’t know English, it is like there is something wrong with you.” : Students’ views of language(s) in a plurilingual setting
Krogager Andersen, Line; Pitkänen-Huhta, Anne (De Gruyter, 2024)Based on a repertoire-oriented stance to language learning and a broad definition of language awareness, this study investigates students’ discursive representations of the languages in their repertoires in the context of ... -
Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY ja strategiset valinnat : identiteetit, ideologiat ja diskurssit
Kulovaara, Kari (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
“Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals
Habte, Yohana Tewelde (2021)Vuoteen 2030 mennessä joka viides lapsi Helsingissä puhuu suomea toisena kielenään. Monikieliset lapset ovat jo usean vuoden ajan vaatineet huomiota, joka nostaisi heidän rikkaan ja moninaisen kielenkäyttönsä negatiivisen ... -
Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
Loisa, Janne (2019)Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.