University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

I for one welcome our plurilingual overlords : a critical discourse analysis of the values and ideologies connected with plurilingualism in the policy document From linguistic diversity to plurilingual education : guide for the development of language educacation policies in Europe

Thumbnail
View/Open
395.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pihavaara, Paavo
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tiivistelmä – Abstract Monikielisyys eli plurilingualismi on 1970-luvulta asti nousussa ollut ideologia kielten opetuksessa, ja varsinkin viime aikoina se on noussut yhä enemmän etualalle Euroopan Unionissa. Monikielisyys on päässyt näkyvämmälle asemalle Unionin johtavana periaatteena kielten opetuksessa, ja yhtenä taustatoimijana tämän kehityksen taustalla on Euroopan neuvosto, joka on myös julkaissut tässä tutkimuksessa tarkasteltavat tekstit.. Tämän tutkielman tavoitteena on luoda syvempi katsaus niihin ideologioihin ja arvoihin jotka vaikuttavat monikielisyyden periaatteeseen eurooppalaisessa kielen opetuksessa. Tutkielman materiaalina on Euroopan neuvoston (Council of Europe) vuonna 2007 julkaisema From linguistic diversity to plurilingual education: Guide for the Development of Language Education Policies in Europe ja sen mukana julkaistut 22 sitä tukevaa tutkimusta. Metodina on käytetty pääasiassa kriittistä diskurssianalyysiä ja sen piirissä varsin keskeistä Faircloughin kolmiosaista analyysimetodia. Keskeisiä käsitteitä ovat kieli-ideologia ja valta, joita on tutkittu kriittisen diskurssianalyysin näkökulmasta, erityisesti kuten Fairclough ja myöhemmistä kirjoittajista Blommaert ovat ne määritelleet. Työn tuloksena selvisi että monikielisyyden periaatteet ja ideologia pohjautuvat melko vahvasti yleisiin länsimaisiin vapauden ja kansalaisoikeuksien periaatteisiin, mutta myös varsinkin englannin kielen ylivallan pysäyttämiseen ja vastustamiseen. Kielten laaja opetus nähdään varsinkin keinona lisätä kansalaisten suvaitsevaisuutta, sekä myös yrityksenä luoda yhtenäisyyttä Euroopan Unionin poliittisen kokonaisuuden sisällä. Myös taloudellisten näkökulmien ja realiteettien vaikutus päätöksiin kielen opetuksessa oli huomattavasti laajempaa kuin olisi voinut arvata etukäteen. ...
Alternative title
Critical discourse analysis of the values and ideologies connected with plurilingualism in the policy document From linguistic diversity to plurilingual education : guide for the development of language educacation policies in Europe
Keywords
Euroopan Unioni Diskurssianalyysi monikielisyys kielet opetus ideologiat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510193402

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24529]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals 

    Habte, Yohana Tewelde (2021)
    Vuoteen 2030 mennessä joka viides lapsi Helsingissä puhuu suomea toisena kielenään. Monikieliset lapset ovat jo usean vuoden ajan vaatineet huomiota, joka nostaisi heidän rikkaan ja moninaisen kielenkäyttönsä negatiivisen ...
  • Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY ja strategiset valinnat : identiteetit, ideologiat ja diskurssit 

    Kulovaara, Kari (Jyväskylän yliopisto, 2012)
  • Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times 

    Loisa, Janne (2019)
    Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ...
  • Linguistic Diversity as a Problem and a Resource – Multilingualism in European and Finnish Policy Documents 

    Nikula, Tarja; Saarinen, Taina; Pöyhönen, Sari; Kangasvieri, Teija (Palgrave Macmillan, 2012)
  • The practices of representation : a comparison of Afghan women’s identity in development policy magazines 

    Vihersalo, Katariina (2009)
     Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on tutkia afgaaninaisten representointia kehityspoliittisissa lehdissä. Erityisesti tarkastelen identiteettien rakentamisen kielellisiä keinoja ja niihin liittyviä motiiveja. Tutkimus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre